10 dagar till Stockholm Marathon

Idag är det 10 dagar till Stockholm Marathon har många säkert börjat sina förberedelser, inte minst när det gäller att trappa ner på träningen. Men vad är det då man kan göra de sista 10 dagarna för att Stockholm Marathon ska bli så bra som möjligt? I det här blogginlägget tänkte jag ge mina tips på inför Stockholm Marathon.

Nu finns det ett erbjudande till coaching inför Stockholm Marathon via Competencer, där mer och individuella tips kan ges i dialog.

Träning och vila

Med bara 10 dagar kvar är träningen redan gjord. Några kanske sprang Göteborgsvarvet i helgen som ett kortare långpass och det gjorde även jag, här kan ni läsa min race report från Göteborgsvarvet. Många kan känna en stress av att man helt plötsligt ska träna mindre än vanligt när det närmar sig loppet. Men det handlar inte om att man ska sluta träna helt, fokusera på att minska träningen och även hur hårda dina pass är ju närmre loppet vi kommer. Jag brukar tänka på ett par mentala saker som att träningen kan inte förbättra läget något nämnvärt, men kan förvärra situationen om man blir skadad eller sliten sista dagarna och jag vill snarare att jag ska känna mig utvilad, laddad och sugen på att springa när det väl är dags för start. Så våga vila helt enkelt!

Skor och kläder

En klassiker är ju att vi med fördel ska ha sprungit in våra skor och jag tycker även att vi ska ha testat de kläder vi tänker springa i. Och då tycker jag man ska ha gjort detta också i ett längre pass, för hur skorna eller kläderna känns efter 5 km är inte detsamma som efter 30 km. För killar kan det t ex vara så att man inte behöver tejpa bröstvårtorna för distanser under 10 km, men om man inte har tejpat så börjar det skava hål på skinnet efter 25 km och det är inte skönt. Tänk på liknande när det gäller sockar, och byxor/tights och naturligtvis skor. När det gäller skor är det ju också så att ett par skor kan ju vara snygga och lätta och vara perfekt att springa 5 km på mjukt underlag men de sliter sönder vaderna på distanser över 20 km. Så fundera på vilka skor du behöver ha, framförallt som gör att du kan springa hela distansen i dem och inte bara de lättaste eller snyggaste.

Mat och dricka

Jag gillar inte att göra maten konstigare än nödvändigt. Jag äter vanlig mat men försöker att äta lite mer sista dagarna, och det kan både vara större portioner men också något extra mellanmål. Visst kan det finnas ”perfekta” dieter i någon kvällstidning eller hälsotidning men inför en mara tänker jag mer att all mat är bra mat, jag behöver energin. Men återigen, ät sånt som du är van vid, börja inte mixtra med maten sista dagarna. Jag kan också börja dricka lite extra sista dagarna, oftast bara vatten men ser det ut som att det ska bli varmt kan jag också dricka lite sportdryck eller vätskeersättning som t ex Resorb.

IMG_4322

Share Button

Race Report Göteborgsvarvet 2016

Då var det dagens för race report Göteborgsvarvet 2016. Inför årets Göteborgsvarv hade jag lite annorlunda tankar än jag brukar, jag hade faktiskt och tyvärr med mig en liten “rädsla” för hur andningen skulle funka med tanke på vad som hände i Boston. Jag har bara vågat springa nåt enstaka fartpass på dessa 5 veckorna. Men distanspassen som inte går upp i puls har gått bra.

Men jag måste ju testa och testa för mig är att springa ut i precis under 4 min/km och se hur det känns och se hur länge jag kan hålla det. Det var också en liten väderfråga, inte helt ovanligt. Det var kallt vid 10-tiden, 3 timmar innan start och det blev lite bättre sista timmen innan start och det blev faktiskt en bra temperatur för min del. Men för de som startade senare fick det kallare igen, vädret är lurigt i Göteborg.

Jag kom iväg bra i starten och hade 7,45 efter 2 kilometer i Slottskogen. Det kändes skönt att det gick tillräckligt snabbt samtidigt som jag tyckte att kan fick kämpa lite. Sen kom Säldammsbacken och jag kommer inte ihåg vad jag hade på den kilometern men det var inte katastrof men det var nog mest för att det går nerför också. Men pulsen rusade lite och jag tog det lugnt och bara tassade upp och sparade mig. Sen kom jag in i ett skönt flow och hade Erik vid min sida till och från. Passerade 5 km på 19:25 och var nöjd med det och hade sen inga större problem med första bron även om jag såg fram emot den lättare delen på Hisingen. Vid 7 kilometer stod Philip som hade langat till Mikaela tidigare (hon blev 6:a på SM, grymt bra!) och då började jag tänka på det lite. Det flöt på bra på Hisingen men jag tänkte också lite att jag fick kämpa och undrade hur länge det skulle hålla. Jag passerade 10 km 38:36 vilket faktiskt innebar en fartökning mellan 5 och 10 kilometer.

Jag hade en positiv känsla och där är 2-3 kilometer kvar innan andra bron börjar. Det rullade på fint, men när jag kom fram till bron kände jag att bron skulle bli tuff för mig och jag var tvungen att sänka lite för att pulsen inte skulle gå i taket. Jag rullade iofs på bra nerför bron och passerade sen 15 km på 58:15 och jag kände mig väldigt nöjd. I det läget kunde jag börja tänka på en bra sluttid så det var kul. Men efter Nordstan, Brunnsparken och Kungsportsplatsen kommer Avenyn och att springa uppför där brukar gå ganska bra, men inte igår. Jag blev trött, det gick sakta och det kändes väldigt långt. Jag mötte löparna som låg en bit framför som var på väg ner för Avenyn, alltid kul att titta på detta så man får lite andra tankar en stund. Jag mötte Anton som fick på ett bra lopp utifrån förutsättningarna. Den kilometern gick långsammast av alla, klockan visade 4,15 och även om det efter Götaplatsen går nerför fick jag liksom inte riktigt tillbaka flyt och känsla, jag var flådig och trött helt enkelt. Jag hade problem att hålla 4 min/km och jag visste också att det är lite tufft uppför efter att man svängt vänster vid Handels. Till slut uppe vid Linneplatsen och jag fick ett lite bättre flow igen, brukar faktiskt kunna ha det där. Pappa står vid bron innan 20 km och jag tittar på klockan men tänker inte så mycket på vad den säger. Men jag hade tappat en hel minut de sista 5 kilometerna jämfört mot tidigare. Jag var trött och samlade inte ihop mig sista kilometern heller utan bara tänkte på att ta mig framåt och sista backen upp vid starten var jobbigare än vanligt. Sen är man i princip i mål. Mamma hejar på vanliga stället och jag springer in på Vallen och de sista 150 meterna och klockan stannar på 1:23:11. En tid jag är nöjd med även oms et är lite långsammare än förra året. Men det funkade totalt sett bra och jag kunde springa ganska snabbt trots att det kändes som jag kämpade.

Nu är det 2 veckor till Stockholm Marathon och jag fick faktiskt ett besked jag är nöjd med från Göteborg.

Göteborgsvarvet 2016

Tack Sandra Williamsson för fina livebilder från loppet!

Share Button

TCS Lidingöloppet

Jag var inbjuden på pressträff där det skulle göras officiellt att TCS (Tata Consultancy Services) är Lidingöloppets nya titelsponsor. TCS Lidingöloppet ingår nu i en exklusiv skara lopp i världen som TCS är med och sponsrar. Eller vad sägs om att TCS är titelsponsor till TCS Amsterdam Marathon och TCS New York City Marathon och även är sponsor till storheter som t ex Boston Marathon, Chicago Marathon och London Marathon.

Hälsa och välmående är viktigt för TCS och eftersom många har stillasittande jobb, inte minst i deras egen IT-bransch, vill de vara med och engagera sig i något där folk för röra på sig, som t ex genom löpning. Samtidigt ligger det i tiden att erbjuda digitala hjälpmedel för att förstärka upplevelsen och till TCS Lidingöloppet kommer TCS att erbjuda en applikation för smartphone som den i TCS Amsterdam Marathon och TCS New York City Marathon.

Skärmavbild 2016-05-18 kl. 14.22.41

Jag och Mustafa poserar framför Lidingöloppets nya logga!

Share Button

Tips inför Göteborgsvarvet

Återigen har vi kommit en bit in i maj, andra halvan till och med och Göteborgsvarvet närmar sig. Jag tror att Varvet nu ofta är i slutet av maj men tidigare kunde det vara i början av maj också, någon som sprang då? Jag har en kompis som fyller år den 7 maj och då sprang vi Varvet på hans födelsedag. Med bara 3-4 dagar kvar tänkte jag ge lite tips inför Göteborgsvarvet som kanske kan hjälpa dig att förbereda dig så bra som möjligt. Jag känner att jag är ganska van vid det här med att springa Göteborgsvarvet så en del värdefull information borde jag kunna ge.

Skor och kläder:

Så här på vårkanten är det många som köper nya skor och det är såklart kul, men försök springa Varvet i skor du har hunnit springa in så pass att du känner att det kommer att funka. I bästa fall kan det vara bra att även ha testat skorna i något längre pass. Sen ska jag också säga, även om det kanske inte är att rekommendera, så kan det för en del funka bra att springa med nya skor om man väljer en modell man har sprungit mycket med tidigare och vet om att det brukar vara lätta att bara sätta den på foten och köra. Som sagt, kanske inget jag rekommenderar, men det jag vill säga är att det behöver inte nödvändigtvis gå åt pipan om man springer i nya skor.

När det gäller kläderna så tycker jag kanske det är minst lika viktigt att man springer i kläder man sprungit i tidigare, det kan vara svårt att veta om de kommer att skava om de inte är testade. Fundera gärna en extra gång vilka kläder du behöver med dig till starten, vad du ska springa i, vilka överdragskläder du vill ha innan och efter loppet. Kanske kan det vara bra med en sopsäck eller gammal poncho för att hålla värmen i startfållan om det blir kallt. Tänk helt enkelt inte bara på kläderna du ska springa i utan även andra kläder.

Mat och dryck:

Vad man ska äta och inte äta dagarna innan kanske även när det kommer till hur man kan ladda med dricka innan loppet så är det ofta heta diskussionsämnen. För egen del så lägger jag inte så stor energi vid att äta annorlunda men om det verkar som att det kommer att bli varmt under loppet så försöker jag dricka lite extra dagarna innan. Här kan jag säga att för min del så tycker jag inte att jag behöver göra något extra med maten dagarna innan, det är skillnad inför maran, då tycker jag att det är viktigare att verkligen se till att äta bra (mycket) dagarna innan.

Under själva loppet så har jag Enervit Liquid med mig, det är alltså ingen vanlig Gel, jag gillar inte konsistensen. Detta är flytande men väldigt koncentrerad och det funkar bra för mig. Kanske lite sliskig, men tar man den vid vätskekontroller kan man skölja ner med vatten. Det kan vara bra att testa den sportdryck eller energi man har tänkt använda på loppet även innan loppet, så man vet att magen klarar av det.

Göteborgsvarvets Expo:

I år är mässan flyttad till Svenska Mässan och det blir alltså där man hämtar sin nummerlapp, kikar i olika montrar och lyssnar på olika små föreläsningar, bland annat med mig. Eftersom det är nytt i år med mässan inne i centrala Göteborg och alltså inte vid start och mål vid Slottskogsvallen så krävs det att man tänker till lite och har man möjlighet så är det nog bra om man kan hämta nummerlappen någon av dagarna innan så är det gjort. Det blir ju en liten logistikfråga att på ett smidigt sätt ta sig från mässan till Slottskogen och jag gissar att ta en spårvagn genom tunneln upp förbi Chalmers är ett alternativ.

Logistik:

Det är mycket folk som ska springa loppet och det är mycket folk i rörelse. Allt tar lite längre tid och återigen, i år är det ju lite förändringar jämfört med tidigare så läs gärna PM och annat på hemsidan lite mer än i vanliga fall. Även när det gäller runt starten och startproceduren kan det vara bra att ha läst på lite om denna. Vilken tid startar jag, vilken startfålla står jag i, var är de startfållan, osv.

Loppet:

När det gäller ”taktiken” för att genomföra Göteborgsvarvet så tänkte jag i år ändra lite på mitt tankesätt. Förr var Göteborgsvarvet lite mer av en löpartävling där alla i alla fall startade inom 40 minuter, nu pågår starten i 3 timmar, en viss skillnad. Det har blivit mer av en folkfest och kanske är det bäst att tänka lite mer så för man får anpassa sig till en folkmängd som nu finns i omlopp. Och även om man naturligtvis får springa så snabbt man vill, så kan man ju också se det lite mer som en folkfest och blir inte resultatet precis det du hoppats på så finns det fler lopp att springa i sommar. Känn att du är en löpare, inte bara i Göteborgsvarvet utan även framöver.

2016-03-28 15.37.00-2

Share Button

Löpning – Billigt, effektivt och bra?

Detta blogginlägg är gjort i samarbete med Zmarta.

Jag tror att många gillar löpning som motionsform för att det är enkelt. Man behöver inte vara ett lag, man behöver inget gym, man kan träna själv och direkt från ytterdörren. Är det tidseffektivt, nja, kanske hyfsat och det beror ju på vad man jämför med. Eftersom man kan börja direkt från ytterdörren är det ju tidseffektivt men långpassen tar ju tid såklart, men det finns ju inte så mycket för och efterarbete. Och nu finns det också en undersökning som visar att det är ungefär lika effektivt ur kaloriförbrukningssynpunkt som längdskidåkning och det är ju inte dåligt. Kolla på hälsoindexet som Zmarta har gjort för olika aktiviteter där också Squash ligger högt upp. Att Squash ligger högt upp tycker jag också kan vara en indikation på att intervallträning med korta intervaller har en hög kaloriförbrukning. Detta innebär ju att vi kan få väldigt bra effekt på kort tid ur kaloriförbränningssynpunkt med hjälp av våra korta intervaller vilket då också betyder att effektiv träning inte behöver ta så lång tid. Sen är det ju också så att man blir bra på det man tränar och vill man bli bra på att springa långt och/eller länge så måste man träna på det.

I undersökningen som Zmarta har gjort så har de också tagit upp vilka kostnader som finns för avgifter, utrustning, kläder och lektioner om man är nyfiken på det också. För mig var det roligast att titta på kaloriförbrukningen jämfört med andra aktiviteter.

Share Button