Träningsmånaden februari

Många brukar säga att januari är en träningsmånad på gymmen, alla nyårslöften som ska förverkligas, osv. Min januari blev inte så bra eftersom det var först i andra halvan av januari jag på riktigt kunde börja springa igen. Men när jag väl kom tillbaka till löpträningen gjorde jag det ganska bra, jag fick till rutinen med långpass nästan varje helg. Det gjorde att februari blev en ganska bra träningsmånad trots allt. Långpassen fortsatte och i lördags fick jag till årets längsta långpass på 33 km, längst sedan Valencia Marathon i november. Långpassen springer jag som ledare i TSM Running som har Stockholm Marathon i början av juni som sitt stora mål. I samma stora träningsgrupp springer vi korta intervaller inomhus i Sätrahallen på torsdagkvällar från slutet av januari. Detta har det alltså också blivit en del av i februari och jag tror det är näst sista gången där ikväll. Så ja, även om man alltid kan känna att man vill att det skulle gått ännu bättre, så är jag ganska nöjd med februari månads träning.

Nu när träningsmånaden februari är slut så ser jag fram emot mars som en vårmånad, där jag hoppas på bra vårväder och jag tänker framförallt på att slippa snö och is, får mer värme, längre dagar med ljus och jag kan tänka mig att det kommer bli fler och fler som tar sig ut och springer i mars än vad det varit i februari. Jag ser också fram emot att träningen fortsätter att gå bra, mars månad är ju en viktig månad för mig inför vårens lopp med Boston Marathon som höjdpunkt i mitten av april.

Ikväll blir det inomhuspass med TSM och planen är 2*(800-600-400-200) i fart från 3,45 ner till 3,00 min/km.

IMG_1097

Share Button

Löpevent med mig och årets PT

Imorgon är det 1 mars och för mig är det en vårmånad där löpningen brukar ta fart på allvar. Fler är ute och springer, vi känner att det blir lite lättare och lite roligare att vara ute och springa när vädret börjar bli lite mer vårlikt. Då måste ju mars också vara den perfekta månaden för att ha ett löpevent där vi fokuserar på det som många tycker är det viktigaste i sin löpning, att springa effektivt och känna sig stark i sin löpning. Att springa effektivt handlar om att springa med en bra löpteknik som gör det lättare att springa snabbare och/eller med mindre energi och det minskar också risken för skador. Att känna sig stark i sin löpning handlar om att ha en styrka och stabilitet i löpningen som gör att vi orkar hålla kroppen i den position vi vill ha den i löpningen och naturligtvis kommer också en starkare kropp minska risken för skador.

Jag och min PT, Pischa Strindstedt (årets PT 2016) har satt ihop ett löpevent den 19 mars där vi under 4 timmar går igenom löpteknik, löpskolning, styrka och rörlighet; allt för att du ska kunna få med dig så mycket som möjligt på kort tid. Detta kan alltså bli väldigt väl investerad tid då det inte handlar om att åka iväg en hel helg med allt vad det innebär.

Klicka här för mer information och anmälan, ta med dig en kompis så blir det ännu roligare!

Pitcha & SnabbaFötter

Share Button

Jag är igång med löpträning igen!

Det blev lite ofrivilligt en väldigt lång säsongvila efter den sköna resan till Valencia Marathon. Förresten, lite kul med just Valencia, i fredags sprang jag med en kille jag inte kände sen tidigare och han berättade att han också sprang Valencia Marathon i november. Och igår när vi sprang långpass med TSM så pratades det, inte helt ovanligt, om vilka lopp man planerar att springa i år och då var Valencia Marathon återigen uppe på tapeten. Det är ju såklart kul och det var väldigt bra arrangemang och skönt att komma till sol och 15-20 graders värme i slutet av november. Det var en enkel flygning dit med KLM via Schiphol i Amsterdam, så ja, en mellanlandning men den var väldigt kort så det gick smidigt. Så i år är vi säkert ännu fler svenskar som springer i Valencia.

Men efter Valencia tog jag det lugnt och höger vad protesterade också och det trodde jag den skulle göra några veckor men det tog lite längre tid än så. Men nu under januari har jag så sakteliga kommit igång igen. Jag har sprungit fartpass och jag har sprungit långpass och ibland har jag känt lite efteråt, men nu har den klarat sig bra ett tag så nu hoppas jag att den är okej på riktigt. Det vore skönt och så kan jag göra ett avstamp nu när vi på onsdag går in i februari och då är det bara drygt 2,5 månad kvar till Boston Marathon. Det är ju alltid en favorit men i år så verkar det bli en ännu häftigare upplevelse för som det verkar kommer jag och ett gäng andra löpare bli behandlade som “elitlöpare”, så det ska bli spännande.

Så när jag nu är igång med löpträning på riktigt hoppas jag att jag får igång bloggen lite mer med lite blandat från mina träningspass. Men under förra veckan fick jag till så blandade pass som styrka på gymmet med min PT, fartpass inomhus i Sätrahallen och långpass igår, de två senaste med TSM. Så det känns bra och det ska på något sätt bl skönt att lämna januari och få februari som ett litet startskott mot våren.

TSM 29 jan 2017

Långpassgänget med TSM som sprang 26 km!

Share Button

Jag tränar på ett crossfitgym

Tänk att det skulle vara så svårt att komma på rubriken till detta blogginlägg. Jag höll nog på att skriva att jag tränar crossfit, men det vet jag faktiskt inte om jag gör. Dels vet jag inte definitionen på crossfit om det finns någon och dels är jag osäker på om det är det jag faktiskt gör. Men, jag tränar på ett crossfitgym, det gör jag.

Varför jag tränar detta kommer nog av att jag tänkte att jag skulle köra lite mer allsidig träning under vintern. Och jag tänkte att jag behövde hjälp med att göra det, annars skolledet inte bli av på samma sätt, man vet ju hur man funkar. Så jag funderade ut vem jag skulle våga anlita och då visade det sig att min PT kör mycket pass på ett crossfitgym och då var det bara att hänga med på det.

Jag kan inte påstå att jag har samma kroppsbyggnad som många andra på gymmet och jag vet inte om de tänker nåt speciellt om att jag är där. Första gången tänkte jag kanske lite på det men nu bryr jag mig inte och jag är tydligen relativt stark och har bra kontroll för att vara löpare. Och jag brukar tänka att okej, detta är er hemmaplan, men jag springer nog ifrån er på maran.

Vad vi gör för nåt på gymmet? Ja, jag kan faktiskt inte riktigt berätta det, för det är olika varje gång och jag vet inte vad övningarna heter om de ens har några namn. Men vi pratar också så jag är med på och förstår hur detta ska kunna hjälp mig i löpningen, men också till att bli lite allmänt bra tränad.

Nox Box 19 januari

Share Button

Tankar ett regnigt löppass

Igår kom jag ut en liten sväng. Jag kommer ihåg att jag tog hissen ner och såg att det var vitt på marken, vilket det inte var under lunchen. Temperaturen var väl runt nollan och jag hade pälsat på mig lite extra, frysa är inte riktigt min grej. När jag stod där vid ytterdörren så var pannbenet med mig, jag bara öppnade dörren och började ta löpsteg direkt. Kanske var jag rädd att om jag hade börjat med att gå och känna efter så kanske jag hade vänt, jag är ju inte mer än människa. Tankarna igår gick egentligen helt och hållet till benen och då främst till min vad som är klart på bättringsvägen, den fick faktiskt en del distans i helgen, och det var nog därför som fokuset var på just bara det och det var ju gott nog.

Idag kom jag ner med hissen på samma sätt som igår, men idag var det ingen snö. Folk gick med paraply men man kunde knappt se att det regnade. Ni vet sånt där regnväder när det inte regnar men det är vatten i luften och man skulle behöva visir. Pannbenet var nog egentligen lika bra idag, men jag stod och tittade ut några sekunder innan jag faktiskt öppnade dörren, men då hade jag bestämt mig för att göra som igår, springa direkt. Det var mycket riktigt blött, från alla håll även om det inte blåste. Men jag rullade iväg, vet ju att jag väldigt snart kommer in i det och denna gången var det egentligen inga problem, benen kändes lätta och vaderna klagade inte nånting alls. Jag sprang bortåt Örjans Vall och lite senare var jag uppe på Galgberget. Mörkt och regnigt och självklart tror man att man är ensam galning ute, men precis när jag korsade motionsspåret så kom där en tjej och just då kändes det ju som vi två var hur bra som helst som tagit oss ut, så jag ropade faktiskt “heja heja”! Antingen tänkte hon att jag var en galning eller så blev hon glad. Som ni märker så gick dagens löprunda mest i regnets tecken men det gjorde att även tankarna gjorde det. Och det kan ju regna på både träningsläger och lopp man sett fram emot och de kan ju faktiskt vara jäkligt roliga oavsett väder. Och Gunde sa väl något i stil med att om man tränar i tråkiga förhållanden så har man en fördel när det är liknande förhållande på tävling. Nu tävlar inte jag på Gundes nivå, men det är ju ändå kul om man kan prestera och ha kul även när vädret inte är tipp topp.

Share Button