Det går sakta framåt

Såhär när vi hunnit komma in ett par veckor på nya året så har jag sett lite av varje i sociala medier. En del löpare tar det fortfarande lite lugnt, en del är igång som tusan, en del dras med förkylningar och en del blir inte riktigt av med sina skavanker. Och tyvärr tillhör jag den senaste kategorin. Vaderna generellt är trötta och det är speciellt höger vad som hindrar mig eller känns mest i löpningen. Jag har varit duktig och legat lågt men nu också börjat komma igång igen och förhoppningen är som man brukar tänka, det är nog på bättringsvägen nu.

Och precis så tänker jag nu också. För jag har kunnat springa några pass och det går bra, men efteråt känns det. Men jag har nu hunnit med ett snöpulspass förra helgen, intervallpass med korta intervaller i början av veckan och nu distanspass på löpband igår och idag längre pass med TSM. Och jag tänker framförallt på de ungefär 35 km som jag fick ihop här nu under helgen, blir det inte värre av det så borde det ju verkligen vara på väg åt rätt håll.

Så det går sakta framåt och jag kämpar och nu är jag ju i alla fall igång och springer igen så det känns bra.

TSM Norr Mälarstrand

Här kommer det stiliga gänget som siktar på att springa maran under 3 timmar!

Share Button

2017 kunde inte börjat bättre…

Summeringar av 2016 och tankar för 2017 är något som fylls ganska duktigt på sociala medier. Jag är egentligen inte så nöjd med 2016, en okej mara i Valencia, en okej halvmara i Göteborg och ett ganska bra ultralopp i Kapstaden men ungefär där tar de hyfsade resultaten slut. Så jag är ganska taggad inför 2017 och med tanke på att 2016 avslutades med en vad som bråkar och en näsa som snorar så kan det från skrivande stund bara bli bättre.

Tankarna för 2017 går ungefär som vanligt när det gäller loppen, jag gillar ju att resa och kombinerar gärna det med lopp och det finns ju många roliga lopp i världen. Så detta vill jag fortsätta med och jag ser också fram emot olika löparläger utomlands, du kanske vill hänga med på något löparläger? Löpning utomlands kan ju faktiskt både vara i form av en resa till ett lopp och en träningsresa.

Men jag ska också träna mer, mer av det mesta är tanken. Jag vill fortsätta att prestera okej och inte bara snacka löpning och löpträning i olika sociala medier. Och det är framförallt farten som behöver förbättras för min del. Men som sagt, jag är ganska sugen på löpträning nu, men så är det väl alltid när man av olika anledningar inte kan springa.

snabbafotter-5m0a8205

Share Button

Studiebesök hos KLM

Inom ramen för mitt samarbete med KLM var jag och några andra ”influencers” bjudna till Amsterdam i fredags där ett studiebesök hos KLM med ett späckat schema för dagen väntade. Jag hade möjlighet att åka ner redan i torsdags så jag fick en dag extra i Amsterdam och på så sätt fick jag också in en hotellnatt och resan kändes lite mer komplett. För en utlandsresa innehåller ju olika delar för att bli en helhet och där är ju resan, dvs flyget och boende, dvs hotellet, två stora delar. Jag testade nu ett vad jag tror är ett relativt nytt hotell, citizenM, som också finns i t ex New York, London och Paris och är ett boutiquehotell som ligger vid Schiphol Airport. Hotellet kändes lite som ett lyxigt vandrarhem där rummen var små, men med en bra säng och där fokus låg på de gemensamma utrymmena som lite olika inredda vardagsrum där alla kunde hänga och träffa nytt folk om man kände för det.

Jag åkte ut lite tidigare till Arlanda för att hinna med en frukost i loungen innan flyget och sen hann jag jobbfixa lite på citizenM innan min kollega dök upp från sina möten och vi åkte in till Amsterdam. Amsterdam är ju en mysig stad och strosa omkring i och det slog mig faktiskt att detta var första gången jag var där utan att jag skulle springa ett lopp, lite lustigt. Efter fika, mer strosande och middag landade vi tillbaka på hotellet för några timmars sömn innan vi mötte upp resten av gänget och den späckade fredagen kunde börja.

Jag har länge, långt innan mitt samarbete med KLM började, gillat att vara på flygplatser för jag har en tanke som säger att antingen ska man iväg på något kul eller så har man varit iväg på något kul, så rimligtvis borde man vara glad på flygplatser, men visst kan jetlag och någon försening ändra lite på humöret, men det är i alla fall min grundinställning.

Informationen för dagen började med information om Schiphol Airport som är en av de största flygplatserna i Europa och fortsätter att växa och ta nya steg på listan. Nya flygbolag och nya destinationer tillkommer och flygplatsen behöver byggas ut. Men det var också intressant att höra vilken stenkoll de har på statistiken över oss passagerare, hur många som ska resa vidare och vilka sträckor som ofta hänger ihop och hur de kan planera gaterna för att transitsträckan ska bli så kort som möjligt. Men flygplatsen jobbar också mycket med att göra flygplatsen så bra och trevlig som möjligt för de som är där lite längre tid. Visste ni t ex att det finns hotell inne på flygplatsen som man kan boka i 4 timmar och längre och man kan också hyra ett duschrum för en timme och man vill passa på att fräscha till sig lite. Och även business loungerna byggs ut och kommer bli ännu bättre med fokus på att göra resan så bekväm som möjligt. Schiphol Airport fyller förresten 100 år i år, inte illa.

Schiphol Airport

Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

Hotel Schiphol Airport

MOET Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

Nästan lika gammalt är flygbolaget KLM som i år är 97 år och helt naturligt jobbar de tajt ihop med Schiphol Airport och det märks att de har gemensamma tankar om oss resenärer. Efter en rundvandring på Schiphol och en liten paus i KLM crown lounge åkte vi vidare till KLMs huvudkontor och där började vi med information om business class och där kom en fras som jag tyckte var väldigt bra som direkt satte sig på minnet och det är att KLM ser inte oss som deras kunder eller passagerare, de vill se oss som sina gäster. Och helt plötsligt blir det ju naturligt att man tar hand om sina gäster på bästa sätt och flygresan blir inte bara något som tar oss från A till B utan en del av den totala upplevelsen. Och i upplevelsen på flyget så är det ju allt från incheckning, till porslin och mat ombord och inte minst vilket serviceminded bemötande gästerna får. Jag tycker det är rätt bra. Det rimmade också bra med nästa informationsdel som var hur de jobbade med att ta emot frågor och funderingar från resenärerna via olika sociala medier. Vi avslutade dagen med att åka till en hangar där de servar flygplanen och för att gå in i ett flygplan och se lite olika delar som man inte har möjlighet till i vanliga fall eller vad sägs om cockpit eller se flygvärdinnornas och flygvärdarnas privata utrymme och deras sängar.

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Hangar Amsterdam

Sen var det dags att bege sig till lite olika gater för att åka hem igen efter en väldigt rolig och informativ dag. Det jag också tänkt på, både innan fredagen men också nu efteråt, är hur bra och värdefullt det är för båda parter i ett samarbete att man faktiskt visar och berättar lite mer om sin verksamhet, jag tror det är bra och roligare för båda parter. Och ja, det blev en del löparsnack också, speciellt med norskan Trude som jag träffat ett par gånger innan vid olika marathonlopp.

Share Button

SATS Torsplan öppnar

Idag är det dags, SATS Torsplan öppnar. SATS Torsplan är SATS nya gym i Stockholm som ligger i Vasastan, ner mot Karolinska sjukhuset om jag som icke stockholmare ska våga mig på en beskrivning. Redan igår var det lite smygpremiär där några bloggare var inbjudna på förmiddagen och ett större antal träningsfantaster var inbjudna på kvällen. På kvällen fanns det också några olika klasser eller föreläsare att lyssna på. För min del nöjde jag mig med att lyssna på Musse som hade flugit upp från Göteborg för att vara med.

Jag skulle spontant säga att det är två speciella grejer med SATS Torsplan triggar igång hos mig. Det ena är att de har väldigt stora ytor för konditionsmaskiner och naturligtvis kommer det köras löpbandsklasser. Det andra är löparbanan och crossfitställningen på taket. Det har snurrat runt en liten film i sociala medier som är inspelad på taket, du kanske har sett den? Löparbanan på taket med fin utsikt över Stockholm är 110 meter och till och med har den doserade kurvor, precis som en 200 metersbana inomhus. Men även i mitten av löparbanan finns det röd tartanmåtta och där står en crossfitställning men det finns också lite ledig yta för stretch eller om man vill ta upp yogamattan eller något annat.

SATS Torsplan Indoor Running

Rebecca Hammel leder löpbandsklass för inbjudna bloggare

SATS Torsplan Indoor Running

SATS Torsplan Indoor Running

Stort intresse för Indoor Running på kvällen

Share Button

Aktiv säsongsvila

Aktiv säsongsvila, har ni hört nåt så knasigt? Att vi tar en säsongsvila under senare delen av hösten efter säsongens sista lopp är inte så konstigt men fler och fler vill egentligen inte vila, i alla fall inte helt. En del vill fortfarande springa lite, en del vill träna annat för att hålla igång, så det blir inte totalbild utan snarare någon form av aktiv säsongsvila.

För egen del så hade ju jag mitt lopp ganska sent, Valencia Marathon för 1,5 vecka sedan och allt gick bra och kändes bra men några dagar efter loppet så började vaderna protestera. Vaderna är min akilleshäl men de protesterar faktiskt mer och mer sällan tycker jag. Men jag tycker egentligen inte att jag var så bra tränad inför Valencia Marathon men ändå sprang jag på bra och det blev tydligen lite för mycket för vaderna.

Jag har dock lyckats köra lite löpteknikpass med nya kunder och det är ju jättekul att kunderna som vill ha hjälp med löpteknik eller träningsupplägg fortsätter trilla in trots att vi nu är inne i december månad. Men egentligen är det ju helt rätt, det är ju efter en aktiv säsongsvila vi ska dra igång träningen inför vårens mål.

Jag har också en aktiv säsongsvila där jag har försökt köra lite fokus på rörlighet och jag har än så länge varit på Hot Mojo och Hot FLX på SATS. Favoriten av dessa måste vara Hot FLX som dels bara är 30 min och dels känns lite mer som ett bra stretchpass för löpare. Hot Mojo är också bra men är dels 60 min och därmed jobbigare och det är också mer yogatermer så man måste vara med några gånger innan man lär sig alla begreppen för att man ska hänga med ordentligt.

En aktiv säsongsvila kan alltså också vara en period där vi fokuserar lite mer på någon vi tycker vi behöver mer av men som vi kanske inte får till så bra under andra delar av året och vill ge en extra chans, som rörligheten i mitt fall.

Aktiv säsongsvila

Share Button