Jag är igång med löpträning igen!

Det blev lite ofrivilligt en väldigt lång säsongvila efter den sköna resan till Valencia Marathon. Förresten, lite kul med just Valencia, i fredags sprang jag med en kille jag inte kände sen tidigare och han berättade att han också sprang Valencia Marathon i november. Och igår när vi sprang långpass med TSM så pratades det, inte helt ovanligt, om vilka lopp man planerar att springa i år och då var Valencia Marathon återigen uppe på tapeten. Det är ju såklart kul och det var väldigt bra arrangemang och skönt att komma till sol och 15-20 graders värme i slutet av november. Det var en enkel flygning dit med KLM via Schiphol i Amsterdam, så ja, en mellanlandning men den var väldigt kort så det gick smidigt. Så i år är vi säkert ännu fler svenskar som springer i Valencia.

Men efter Valencia tog jag det lugnt och höger vad protesterade också och det trodde jag den skulle göra några veckor men det tog lite längre tid än så. Men nu under januari har jag så sakteliga kommit igång igen. Jag har sprungit fartpass och jag har sprungit långpass och ibland har jag känt lite efteråt, men nu har den klarat sig bra ett tag så nu hoppas jag att den är okej på riktigt. Det vore skönt och så kan jag göra ett avstamp nu när vi på onsdag går in i februari och då är det bara drygt 2,5 månad kvar till Boston Marathon. Det är ju alltid en favorit men i år så verkar det bli en ännu häftigare upplevelse för som det verkar kommer jag och ett gäng andra löpare bli behandlade som “elitlöpare”, så det ska bli spännande.

Så när jag nu är igång med löpträning på riktigt hoppas jag att jag får igång bloggen lite mer med lite blandat från mina träningspass. Men under förra veckan fick jag till så blandade pass som styrka på gymmet med min PT, fartpass inomhus i Sätrahallen och långpass igår, de två senaste med TSM. Så det känns bra och det ska på något sätt bl skönt att lämna januari och få februari som ett litet startskott mot våren.

TSM 29 jan 2017

Långpassgänget med TSM som sprang 26 km!

Share Button

Jag tränar på ett crossfitgym

Tänk att det skulle vara så svårt att komma på rubriken till detta blogginlägg. Jag höll nog på att skriva att jag tränar crossfit, men det vet jag faktiskt inte om jag gör. Dels vet jag inte definitionen på crossfit om det finns någon och dels är jag osäker på om det är det jag faktiskt gör. Men, jag tränar på ett crossfitgym, det gör jag.

Varför jag tränar detta kommer nog av att jag tänkte att jag skulle köra lite mer allsidig träning under vintern. Och jag tänkte att jag behövde hjälp med att göra det, annars skolledet inte bli av på samma sätt, man vet ju hur man funkar. Så jag funderade ut vem jag skulle våga anlita och då visade det sig att min PT kör mycket pass på ett crossfitgym och då var det bara att hänga med på det.

Jag kan inte påstå att jag har samma kroppsbyggnad som många andra på gymmet och jag vet inte om de tänker nåt speciellt om att jag är där. Första gången tänkte jag kanske lite på det men nu bryr jag mig inte och jag är tydligen relativt stark och har bra kontroll för att vara löpare. Och jag brukar tänka att okej, detta är er hemmaplan, men jag springer nog ifrån er på maran.

Vad vi gör för nåt på gymmet? Ja, jag kan faktiskt inte riktigt berätta det, för det är olika varje gång och jag vet inte vad övningarna heter om de ens har några namn. Men vi pratar också så jag är med på och förstår hur detta ska kunna hjälp mig i löpningen, men också till att bli lite allmänt bra tränad.

Nox Box 19 januari

Share Button

Tankar ett regnigt löppass

Igår kom jag ut en liten sväng. Jag kommer ihåg att jag tog hissen ner och såg att det var vitt på marken, vilket det inte var under lunchen. Temperaturen var väl runt nollan och jag hade pälsat på mig lite extra, frysa är inte riktigt min grej. När jag stod där vid ytterdörren så var pannbenet med mig, jag bara öppnade dörren och började ta löpsteg direkt. Kanske var jag rädd att om jag hade börjat med att gå och känna efter så kanske jag hade vänt, jag är ju inte mer än människa. Tankarna igår gick egentligen helt och hållet till benen och då främst till min vad som är klart på bättringsvägen, den fick faktiskt en del distans i helgen, och det var nog därför som fokuset var på just bara det och det var ju gott nog.

Idag kom jag ner med hissen på samma sätt som igår, men idag var det ingen snö. Folk gick med paraply men man kunde knappt se att det regnade. Ni vet sånt där regnväder när det inte regnar men det är vatten i luften och man skulle behöva visir. Pannbenet var nog egentligen lika bra idag, men jag stod och tittade ut några sekunder innan jag faktiskt öppnade dörren, men då hade jag bestämt mig för att göra som igår, springa direkt. Det var mycket riktigt blött, från alla håll även om det inte blåste. Men jag rullade iväg, vet ju att jag väldigt snart kommer in i det och denna gången var det egentligen inga problem, benen kändes lätta och vaderna klagade inte nånting alls. Jag sprang bortåt Örjans Vall och lite senare var jag uppe på Galgberget. Mörkt och regnigt och självklart tror man att man är ensam galning ute, men precis när jag korsade motionsspåret så kom där en tjej och just då kändes det ju som vi två var hur bra som helst som tagit oss ut, så jag ropade faktiskt “heja heja”! Antingen tänkte hon att jag var en galning eller så blev hon glad. Som ni märker så gick dagens löprunda mest i regnets tecken men det gjorde att även tankarna gjorde det. Och det kan ju regna på både träningsläger och lopp man sett fram emot och de kan ju faktiskt vara jäkligt roliga oavsett väder. Och Gunde sa väl något i stil med att om man tränar i tråkiga förhållanden så har man en fördel när det är liknande förhållande på tävling. Nu tävlar inte jag på Gundes nivå, men det är ju ändå kul om man kan prestera och ha kul även när vädret inte är tipp topp.

Share Button

Det går sakta framåt

Såhär när vi hunnit komma in ett par veckor på nya året så har jag sett lite av varje i sociala medier. En del löpare tar det fortfarande lite lugnt, en del är igång som tusan, en del dras med förkylningar och en del blir inte riktigt av med sina skavanker. Och tyvärr tillhör jag den senaste kategorin. Vaderna generellt är trötta och det är speciellt höger vad som hindrar mig eller känns mest i löpningen. Jag har varit duktig och legat lågt men nu också börjat komma igång igen och förhoppningen är som man brukar tänka, det är nog på bättringsvägen nu.

Och precis så tänker jag nu också. För jag har kunnat springa några pass och det går bra, men efteråt känns det. Men jag har nu hunnit med ett snöpulspass förra helgen, intervallpass med korta intervaller i början av veckan och nu distanspass på löpband igår och idag längre pass med TSM. Och jag tänker framförallt på de ungefär 35 km som jag fick ihop här nu under helgen, blir det inte värre av det så borde det ju verkligen vara på väg åt rätt håll.

Så det går sakta framåt och jag kämpar och nu är jag ju i alla fall igång och springer igen så det känns bra.

TSM Norr Mälarstrand

Här kommer det stiliga gänget som siktar på att springa maran under 3 timmar!

Share Button

2017 kunde inte börjat bättre…

Summeringar av 2016 och tankar för 2017 är något som fylls ganska duktigt på sociala medier. Jag är egentligen inte så nöjd med 2016, en okej mara i Valencia, en okej halvmara i Göteborg och ett ganska bra ultralopp i Kapstaden men ungefär där tar de hyfsade resultaten slut. Så jag är ganska taggad inför 2017 och med tanke på att 2016 avslutades med en vad som bråkar och en näsa som snorar så kan det från skrivande stund bara bli bättre.

Tankarna för 2017 går ungefär som vanligt när det gäller loppen, jag gillar ju att resa och kombinerar gärna det med lopp och det finns ju många roliga lopp i världen. Så detta vill jag fortsätta med och jag ser också fram emot olika löparläger utomlands, du kanske vill hänga med på något löparläger? Löpning utomlands kan ju faktiskt både vara i form av en resa till ett lopp och en träningsresa.

Men jag ska också träna mer, mer av det mesta är tanken. Jag vill fortsätta att prestera okej och inte bara snacka löpning och löpträning i olika sociala medier. Och det är framförallt farten som behöver förbättras för min del. Men som sagt, jag är ganska sugen på löpträning nu, men så är det väl alltid när man av olika anledningar inte kan springa.

snabbafotter-5m0a8205

Share Button