Genom mitt samarbete med KLM fick jag en perfekt möjlighet att göra en drömresa för en löpare som mig och i detta blogginlägg tänkte jag berätta om min löparresa till Kenya och Tanzania som jag gjorde tidigare i vinter. Jag berättade ju i förra blogginlägget om min stress och att då få möjlighet till ett miljöombyte kändes väldigt bra. Och att åka till Kenya och springa hade ju länge stått på önskelistan. Men när jag gör en sån resa vill jag hinna med lite av varje och inte bara springa, jag gillar ju att resa generellt. Jag gissade också att det finns väldigt många ställen att åka till i östra Afrika och KLM hjälpte mig med resrutten så jag flög till Nairobi i Kenya och flög hem från Dar es Salaam i Tanzania och på så sätt kunde jag få in ett skönt stopp på Zanzibar också.

Jag flög alltså till Nairobi och bodde sen på Kimbia i Ngong som ligger en knapp timme med bil från Nairobi. Att åka till Ngong eller Iten i Eldoret är nog det vanligaste när man ska åka på en löparresa till Kenya. Ngong är ett område med väldigt många duktiga kenyanska löpare så det kändes spännande. Standarden på boende och annat är inte vad vi svenskar är vana vid, men det var intressant att se hur kenyanerna bor, många gånger ännu mer ”spartanskt” än vad vi gjorde. Under mina dagar i Ngong sprang jag dels med mina svenska kompisar Johan och Simon som var med i Ngong men också andra svenskar, kenyanska guider och inte minste kenyanska grupper av löpare. Det är lätt att komma i kontakt med kenyanska löpare, inte minste för att Johan och Simon var där förra året också. Jag hade också fått med mig skor som min skopartner ON hade skänkt till kenyanska löpare och KLM hade hjälpt mig med att slippa extra avgifter för extra bagage och de kenyanska löparna tackar för vår hjälp. Mer detaljer kring löpningen i Kenya får jag återkomma till i ett separat blogginlägg.

Självklart ville jag inte bara åka på en löparresa till Kenya utan också åka på en safari och då är det Masai Mara som gäller. Detta var naturligtvis helt fantastiskt och jag rekommenderar alla som får möjlighet att åka på en riktig safari att göra det. En fantastisk upplevelse och det blir fantastiska bilder. Jag var med på en safari med två övernattningar i ett camp utanför själva reservatet och en kväll var vi också och besökte en masaiby, väldigt spännande måste jag säga, vilket annorlunda liv de lever. Masaierna berättade att världslöpare som David Rudisha, Eluid Kipchoge och Wilson Kipsang är masaier, så hur spartanskt de än lever så har de förutsättningar att bli världens bästa löpare.

En annan endagarsutflykt som jag och två andra svenskar åkte på var till naturreservatet Hells Gate som ligger ca 10 mil från Nairobi. Där fanns framförallt en cool ravin och springa lite i men där kunde vi också springa med zebror och giraffer ute på ängen på samma sätt som vi har kor hemma, fast hemma finns det staket, det gjorde det inte här.

Efter Kenya åkte jag som sagt vidare till Zanzibar. Hade det varit varmt och skönt i Kenya var det nu ännu varmare ute på Zanzibar. Det är fattigt på Zanzibar också, men de lever säkert mycket på turismen och därför fanns det också väldigt flådiga hotell och restauranger som jag kan tänka mig att mest turister har råd med. Jag åkte längst norrut på ön och bodde i Nungwi, en liten by som växer. Jag gillar strand och hav och vilka stränder det finns på Zanzibar, helt fantastiska. Det är inte så turistiskt utan mer äkta och naturligt. Jag var på Zanzibar ett par dygn för att njuta av semester och jag hängde mest på olika stränder. Så är man i östra Afrika tycker jag absolut det är en bra idé att åka ut till Zanzibar om man gillar stränder.

Efter Zanzibar avslutade jag resan på fastlandet, i Tanzanias huvudstad Dar es Salaam. Här tog jag det fortsatt lugnt, men passade också på att åka ut till den lilla ön Bongoyo som bara är ett par kilometer lång och några hundra meter bred. Det händer inte så mycket på Bongoyo, men det är något speciellt med öar och stränder så det var helt klart värt en dagsutflykt.

Jag kom tillbaka till hotellet så jag hann äta middag på hotellets strand i solnedgången innan taxin kom och hämtade mig. Jag hade nattflyg hem, helt perfekt. Och jag kommer ihåg hur taxichaffisen frågade mig när jag kommer tillbaka. Kanske en konstig fråga när man som svensk är i östra Afrika, men visst vill jag komma tillbaka, för det finns mycket häftigt i både Kenya och Tanzania och det är också väldigt enkelt att åka dit. Tänk så många som åker till Kanarieöarna som ligger utanför Afrikas västra kust när det är nästan lika enkelt att åka till östra Afrika. Så är du nyfiken, ta chansen att åka dit, det är faktiskt billigt med flyg till Nairobi i Kenya och med flyg till Dar es Salaam i Tanzania och på plats är det billigt att bo och leva för oss svenskar.