Var inte rädd för att springa!

Detta är ett blogginlägg inom ramen för “Löpträning med Snabba Fötter” som kommer läggas upp med länk till höger här på bloggen.

Är det farligt att springa? Ska vi vara rädda för att skada oss så fort vi bestämmer oss för att springa en runda? Ibland låter det nästan så lite här och där. Visst kan det vara bra att träna lite styrketräning och då helst styrkeövningar inriktade mot löpningen om det är av den anledningen vi styrketränar. Men jag tycker det är lätt till att styrketräningen får lite väl stort utrymme jämfört med att faktiskt springa. Återigen alltså, vi blir bra på det vi tränar, det verkar inte kunna sägas tillräckligt många gånger!

Men löpning är populärt nu och då har ordet löpstyrka blivit något som är kan säljas in och går att koppla det till skadebiten, för ingen vill ju bli skadad. Men ordet löpstyrka var inte så mycket på tapeten för t ex 20 år sedan och jag kan inte påstå att vi löpare var mer skadade då än nu. Och ja, jag sprang även då, jag är alltså ingen nybörjare. Och även om jag inte är så insatt i fotboll och ishockey så är jag osäker på om motsvarande begrepp finns där, alltså fotbollsstyrka och ishockeystyrka. Så varför har det blivit såhär nu inom löpningen? Kanske just för att det är lätt att sälja in och för att vi kan behöva lite löpstyrka om vi ”tvunget” vill ändra vårt löpsteg.

Med detta vill jag inte säga att styrketräning för löpare är något dåligt, men jämfört med att faktiskt springa så får det ibland lite för stort utrymme. Och det är ju tråkigt om det pratas så mycket om löpstyrka för att vi inte ska skada oss så att det gör att vi blir rädda för att springa. I så fall ser det väl snart ut som så att ”åh, jag vill börja springa, men först måste jag väl hänga på gymmet ett år!” ;-)

åre lucia 313 snabbafotter

Var inte rädd för att springa!

Share Button

6 kommentarer

  1. Jag håller med dig om att man blir bra på det man tränar och för att bli en bra löpare så måste man definitivt springa. Däremot tror jag att det även krävs annan träning för att ha en stark och balanserad kropp om man vill kunna springa så bra som möjligt – speciellt i dagens samhälle där många sitter i en kontorsstol och hänger med dålig hållning framför ett tangentbord för att sedan gå ut och springa en mil eller två. Sedan tycker jag det är ganska intressant att i andra idrotter t ex fotboll så är löpträning, styrketräning, teknikträning osv en del av fotbollsträningen – en fotbollsspelare måste ha kondition för att orka en hel match, styrka för att stå emot i närkamper osv. Inom löpningen är det bara att springa som räknas. Men vi måste ju också ha kroppar som är starka nog att orka ha bra hållning och bra löpsteg hela vägen in i mål.

  2. Fast jag är ganska säker på att jag de senaste åren läst en del om hur fotbollsspelare blivit mindre skadade genom att lägga till fyspass, särskilt vet jag att damlagen i min klubb jobbat mycket med detta. Se t.ex LG Skoog hur han lägger upp träningen för damlagen han tränat i löpning och styrka för att bli mycket bättre. Men som du säger. Det ska förstås inte ta mer plats än skälva huvudsporten…

  3. Själv tränar jag en del styrka för att jag tycker att det är (nästan) lika kul som löpningen! Det är ibland svårt att få in alla pass som man vill få in i en träningsvecka. Fler timmar per dygn eller kanske fler dagar per vecka? :-)

    Men visst ligger det något i det du skriver. Även om VISS löpstyrka är bra behöver det ju inte innebära flera dagar i veckan ELLER tunga vikter. Man kan köra löpstyrka lika lätt hemma med kroppsvikt och det räcker långt.

  4. Nina: Visst är det så, men du ser också min poäng, dvs att styrketräningsdelen inte får ta överhanden från löpträningen.

    Rund är också en form: Ja, fler dagar i veckan eller timmar på dygnet hade ju varit bra, för vi vill ju mycket. Och precis, du förstår min poäng, dvs att löpstyrkan inte bör ta överhanden och att mycket löpstyrka kan göras utanför gymmet, t ex hemma eller springa i backe.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *