Varför springer du?

Detta är ett blogginlägg inom ramen för ”Löpträning med Snabba Fötter” som kommer läggas upp med länk till höger här på bloggen.

Ibland får jag frågan varför jag springer eller kanske till och med varför jag tränar överhuvudtaget. Och hur dum frågan vi än kan tycka att den är vid första anblicken så tycker jag också att den kan vara värd att fundera lite på. En anledning till att jag eller någon annan springer kan t ex vara för att:

  • Det är ett enkelt sätt att röra på sig i ett annars stillasittande liv
  • Det är den motionsform jag har tid med
  • Jag gör det för hälsans skull och för att orka med min vardag
  • Jag vill pressa mina tider
  • Jag vill gå ner i vikt
  • Jag tycker helt enkelt det är kul
  • Eller, eller, eller…

Jag tror vi kan få väldigt olika svar på frågan och det är ju ett väldigt viktigt svar ur träningssynpunkt. För beroende på vårt svar så bör träningen anpassas efter det. Om vi vill gå ner i vikt eller pressa våra tider eller bara springer för att det är kul innebär olika träningsupplägg. Jag hade t ex ett möte med en kund i våras som berättade att hon ville bli lite snabbare, kapa några minuter på en viss distans. Men efter att vi pratat en stund så blev det allt mer tydligt att det var faktiskt inte så viktigt för hen att pressa tiden, hen var ju egentligen nöjd som det var. Och det var ju jätteviktigt, för det är ju ganska onödigt att träna mot ett mål som vi inte tycker är så viktigt, när vi kanske till och med har ett annat mål med träningen eller mer specifikt varför vi springer. Vi är säkert många som råkat ut för att när vi anlitat en personlig tränare på ett gym så känns det som att man får samma standardprogram som alla andra, dvs den personliga tränaren är inte alls personlig eftersom hen inte undrat vilket mål vi har med träningen. Och jag kan tänka mig att det finns löpcoacher som gör samma sak, så se upp!

Och det behöver ju inte alls vara så att något syfte med träningen eller specifikt löpningen är bättre eller sämre än något annat. Det är ju kanon att vi kan dela samma motionsform. Men inom ramen för ”Löpträning med Snabba Fötter” så kommer jag framförallt ha ett fokus för att bli snabbare som löpare och då på distanser från 5 km till marathon (42,2 km). Så har du som mål att bli snabbare, häng med!

Halmstad Lynga 136 copy

Jag gillar att springa hemma på stranden och drömmer mig gärna dit!

Share Button

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *