Långpass med pulsklocka

Gårdagen blev träningsfri men vi gick i alla fall Prins Bertils Stig från Tylösand till Halmstad. Det känns mycket längre att gå sträckan än att springa den. Men oavsett vilket bjuder den på fantastiska vyer som jag aldrig får nog av.

Idag var det söndag och kanske en klassisk långpassdag. För min del blev det i alla fall ett långpass och dagen till ära hade jag fått på mig en pulsklocka, mest för att hålla kolla på att jag inte sprang för fort, dvs att pulsen inte blev för hög.

Jag är inte speciellt van vid att ha fler löparaccessoarer på mig än kläder men idag tog jag på mig pulsklockan bara för att hålla koll på att jag inte sprang för fort. Och det är just det användningsområdet jag oftast har haft min pulsklocka till. Jag har svårt att få till bra och tillräckligt långsamma långpass om jag springer själv. Då blir det gärna att farten skenar iväg, jag blir trött och det blir inget långt pass.

Idag var målet en runda på ungefär 25 kilometer. Jag hade hoppats på att jag kunde hålla ett lagomlugnt tempo med en puls under 150, men jag märke ganska snabbt att det inte skulle funka. Det var nog i våras när formen var bättre som jag hade den formen i kroppen. Jag höll mig istället under 160 i puls de första 90 minutrarna och det kändes ganska bra. När det närmade sig 160 i puls slog jag av lite på takten och allt blev lagom igen. Efter 90 minuter tyckte jag att jag hade lite koll på läget och kände att det inte gjorde så mycket om pulsen gick över min tidigare gräns på 160 slag. Men även om sista biten hem kanske gick något fortare eller i alla fall var något mer ansträngande så gick pulsen nästan aldrig över 165.

Och nu till dagens fråga från Snabba Fötter: Mot slutet av passet stannade jag för att påbörja en lätt jogg hemåt. I samband med detta gick jag från att ha sprungit med en puls på 160- 160 slag började jag gå och på ungefär 1 minut minskade pulsen till ungefär 130-135 slag. Min fråga är vad detta innebär? Innebär det att jag är ganska bra långpasstränad om pulsen sjunker ungefär 30 slag på 1 minut eller borde den sjunka mycket mer om jag var bra långpasstränad? Jag är inte så bra på det här med pulsträning så jag behöver er hjälp. Vad tror ni?

För övrigt är jag nöjd med långpasset och veckan som gått också. Det blev 4 pass och totalt 75 kilometer och det är faktiskt ganska mycket för att vara mig. Men det pågår en del funderingar på hur jag ska komma upp till 100 kilometer i veckan på bästa sätt och vilken kombination av träningar det borde innebära.

Efter dagens träning passade vi på att leva lite i lyx. Vi hade bokat bord på bästa restaurang Salt i Tylösand. Totalupplevelsen är svårslagen!

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

2 kommentarer

  1. Det är väldigt svårt att dra slutsatser av pulsvärden tycker jag, särskilt när det gäller återhämtning. Man måste titta på flera mätningar och över tid för att kunna säga något om konditionen.

    Om du skulle mäta tre gånger och varje gång få omkring 30 slags minskning på en minut och vid en liknande mätning några månader tidigare ”bara” fått 20 i snitt så kanske du kan säga att det är ett tecken på förbättring.

    Det är väl på grund av det är så mycket som kan påverka pulsen som lite mer seriösa testare gör laktattester i stället. Själv känner jag att min gräns, som motionär, för vetgirighet går strax innan blodprovstagningarna…

    30 slag på en minut är ungefär som det brukar falla för mig också (från 160-170 till 130-140) när jag stannar upp efter ett långpass eller lättare distanspass. Kör jag intervaller eller kuperad terräng och har lite mer mjölksyra faller det snabbt ned från kanske 180 ned till 160 men sedan långsammare. Jag gissar att det är för att kroppen försöker transportera bort mjölksyra.

    Men visst är det störande med pulsvärden. Man får en himla massa data och tvingas gissa vad de betyder. Risken för övertolkning ligger alltid nära…

    Tack för en mycket läsvärd blogg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *