I helgen som gick var jag i Amsterdam, jag kan kalla det för ”Let’s walk och semester i Amsterdam”. Och det är rätt skönt att kunna säga så, att man kan åka till Amsterdam över helgen, hur lätt som helst. Jag åkte efter jobbet i fredags och kom tillbaka söndag kväll så inget av normala arbetsveckan försvinner, om man nu inte vill det. Flygresan från Arlanda planerades till 1,5 timme och naturligtvis ännu kortare om man åker från Kastrup som mitt resesällskap gjorde. Att åka till Amsterdam är alltså väldigt enkelt och likaså att ta sig in till stan från Schiphol. Med tanke på hur många flighter KLM har varje dag så skulle man lätt kunna åka ner över dagen som en dagsutflykt, det hade varit coolt och det ska jag nog testa nån gång.

KLM

Jag vet inte exakt när jag var i Amsterdam för första gången men jag gissar att det var 2009 eller 2010 i samband med att jag sprang Amsterdam Marathon. Jag hade 2.58, sånt kommer jag ihåg. Men redan innan dess hade jag fått en bild om att Amsterdam var en populär stad, en stad att gilla och jag kommer ihåg att jag tänkte detsamma, den var liksom enkel att ta sig fram i och en stor anledning till det är att den är förhållandevis liten för att vara en huvudstad. Och jag gillar att gå, så jag har inga problem med att gå mycket, då upplever jag städer bäst, bättre än när jag springer faktiskt. Och den här helgen har vi gått mycket, jag hade fått orange KLM Amsterdam sneakers och i dom står det till och med ”Lets walk” och det har vi gjort.

KLM Amsterdam sneaker

När jag landat på Schiphol hann jag förbi en KLM lounge en stund innan vi åkte in till city och vårt hotell. Hotellet var bokat i våra namn och vi installerade oss snabbt på våra rum. Mina orange KLM Amsterdam sneakers var på, det kändes lite konstigt med orange dojjor men holländare är tokiga i orange så jag körde på!

Efter frukosten i lördags startade vi vår vandring in mot stan, vi bestämde oss för att gå in till citykärnan för då skulle vi nästan automatiskt komma förbi Olympiastadion från OS 1928, Vondelpark (den klassiska parken i Amsterdam) och Riksmuseum (där faktiskt EM i halvmaraton gick i mål för något år sedan. Vi hade våren och solen med oss och det märktes på både natur och folk att våren verkligen hade kommit lite längre i Amsterdam än i alla fall stora delar av Sverige. I Vondelpark, som är en ganska öppen park med stora ytor såg man folk cykla, gå, springa eller bara vara i parken och ja, det var också rätt fullt på de uteserveringarna som finns i parken.

KLM Amsterdam sneakers

OS Stadium Amsterdam

Vondelpark

Vondelparkpaviljoen Amsterdam

Riksmuseum Amsterdam

Vi vandrade vidare och tog en lunch kring Leidseplein innan vi fortsatte in bland de klassiska 9 gatorna och detta är ett ställe man inte få missa när man är i Amsterdam. Man kan göra allt möjligt och ingenting och det är en del av charmen. Man tittar på folk, man förundras över de alla broarna, allt vatten, hur de byggde detta och vilka små affärer och boutiquer det finns och hur alla små caféer kan vara så smockfulla i detta område. När vi nästan hade gett upp om en plats på ett soligt café hittade vi det och vi fick bästa solplatsen utmed husväggen och en öl slank ner och vi satt där tills solen försvann ner bakom hustaken.

De 9 straatjes Amsterdam

Vältränad på att springa eller inte, men att gå tar ut sin rätt och vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet, vilade någon timme innan kvällens äventyr fortsatte på stan. Planen var att äta lite roligare, lite bättre, men kanske också på ett klassiskt holländsk ställe. Jag hade en idé om att hitta till ett ställe som jag och min kompis på KLM råkade springa på i december när jag var här senast, men jag visste inte vad det hette, bara hur det såg ut och att det lång någonstans bland de 9 gatorna. Och se på tusan, helt plötsligt låg det där och det fanns ett bord kvar till oss också. Så ett glas skumpa innan köttbiten med rött vin till gjorde att kvällens middag också blev kanon. Stället är fortfarande kanonbra och det känns som man är i ett stort skönt vardagsrum och det känns också bra att jag tycker att det är bra nu efter andra besöket och att det inte bara var nyhetens behag.

Lotti's Bar Amsterdam

Söndagen började som lördagen, med en bra frukost på Crowne Plaza Amsterdam South, som hotellet vi bodde på heter. Men jag hann faktiskt med att använda löparkläderna som var nerpackade också. För att spara ben och tid tåg vi spårvagnen in till stan efter frukost och fortsatte vår vandring. Vi tog oss förbi Anne Franks hus och oj med folk där var, stod i kö till att komma in och köade nästan också för att få ta en bild på dörren in till huset där hon faktiskt bodde. Kul att se och känna historiens vingslag. Vi vandrade vidare bland smala gränder och kanaler, en bild av Amsterdam många säkert har och den stämmer absolut. Denna dag hade vi planen att lite ta det som det kommer och vandra omkring och jag gillar den stilen, gör lite åt samma sak i New York, jag upptäcker en känsla när jag går i olika områden. Vi gick förbi gamla stan och en blandning av stora hus och smala gränder och öppna torg breder ut sig. Vi hamnade på Rembrandtplein, ett torg där det fanns gott om caféer och vi behövde vila benen och att titta på folk och upptäcka holländarnas vardag kan man ju faktiskt göra när man sitter ner också. Tiden gick och vi började vandra tillbaka för vi hade kvar väskorna på hotellet, enklast så och vi bodde också närmre Schiphol.

De 9 straatjes Amsterdam

Rembrandtplein

Schiphol ligger nära city och det finns bra tåg så därför egentligen ingen anledning att ta taxi. Incheckade och klara och med mitt KLM-kort kommer vi smidigt igenom säkerhetskontrollen och hinner med både ett shoppingbesök och en stund i loungen som avslutning på en bra helg. Jag hade dock ett par kul detaljer kvar innan jag var hemma, först uppmärksammade flygvärdinnorna i gaten min KLM Amsterdam sneakers och ville byta till sig dem och sen hade jag också fått plats i business class och satt på min favoritplats 1A.