Tips inför Stockholm Halvmarathon 2016

Imorgon är det dags för Stockholm Halvmarathon, ett populärt lopp i Stockholm som brukar dra ganska mycket löpare. För de som ska springa Lidingöloppet är det också ganska lagom med en liten genomkörare 2 veckor innan backarna på Lidingö. Och vädret ser ju ut att bli riktigt behagligt för löparna, i alla fall för de som gillar lite värme. Loppet startar inte förrän sent på eftermiddagen så därför kan jag inte vara med, jag måste åka ner på jobb i Kristianstad och jag hinner inte först springa och sen åka ner, då skulle loppet gått på förmiddagen istället, då hade det varit lugnt. Men jag känner många som kommer springa och även en del adepter som har halvmaran som ett av höstens stora mål.

Tips inför Stockholm Halvmarathon 2016:

  • Loppet startar som sagt sent på dagen så fundera lite extra på hur du ska göra med maten under dagen.
  • Det kommer som sagt bli varmt för årstiden så tänk på det både vad gäller klädval och att dricka ordentligt.
  • En halvmara är ganska långt och det är lätt att förivra sig i starten när alla andra springer iväg. Var smartare än alla andra!
  • Känn lugnet i tunneln efter start och inte tvärtom. GPS-klockorna hänger nog inte med och då är det lätt att springa lite fortare än vad man borde, bara för säkerhets skull, men våga hålla en lagom och jämn fart.
  • Följ med farthållarna om de känns bra, är farthållarna bra så kan de hjälpa dig.
  • Hjälp publiken med hejarop så får ni extra tillbaka.
  • Pusha andra löpare runt omkring er, energin ni får tillbaka kommer hjälpa er.
  • Tänk på hur bra du är som gör detta, för din egen skull, för din löpning, för din hälsa!

img_6718

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *