Tips till Stockholm Marathon

Det är 3 dagar kvar till stora dagen och jag tänkte ge lite tips till Stockholm Marathon. För egen del har förkylningen börjat släppa så just nu ser jag inga hinder till att kunna springa på lördag, men hur kroppen verkligen känns vet jag ju inte. Och är den inte helt 100 så kanske det påverkar chansen till att springa som jag tänkt. Jag skulle vilja komma ut på en liten runda bara för att känna att jag kan springa utan att halsen börjar rossla efter en kilometer och liknande.

Men blogginlägget ska handla om tips till Stockholm Marathon, tips både inför men också för tankarna till själva loppet.

  • Glöm inte startbeviset till nummerlappsutdelningen och hämta gärna ut nummerlappen dagen innan om du kan
  • Känn stämningen istället för att bli arg på eventuell kö och trängsel till den lilla mässan efter nummerlappsutdelningen
  • Packa i god tid så du slipper panikpacka och glömma tävlingsskorna bara för att du redan har skor på fötterna
  • Sätt dig in i situationen för dagen när du packar, vad behöver du vid uppvärmning, loppet och efteråt
  • Killar, glöm inte saker som att tejpa bröstvårtorna om du inte vet med dig att du har en tröja som inte ger dig skavsår
  • Verkar det som det ska bli varmt på loppet, drick gärna lite extra dagarna innan
  • Klä dig inte för varmt, vi får uppvärmen när vi springer, men anpassa klädsel till temperatur
  • Kom till Östermalms IP i god tid och titta på startbeviset hur kartan över startområdet ser ut
  • Planera din tid fram till start så du hinner med att säga hej till polarna, värma upp, lämna in kläderna och ta dig till din startfälla
  • Det kan vara kö vid inlämningen av kläder och även upp till starten på Lidingövägen så tänk på det när du har en plan om var du vill stå i startfållan
  • Känn in stämningen av Sveriges största marathonlopp
  • Väldigt många rusar i starten, gör inte samma misstag, du har 42 km på dig att springa om alla om du vill
  • Hitta din planerade fart så snabbt som möjligt, titta gärna på klockan som inte ljuger, för känslan kan vara att det går jättelätt så du tänker att du kör på så länge det känns bra, men ett jämnt tempo genom loppet är egentligen det optimala
  • Planera att dricka vid varje kontroll, vid borden längst bort är det ofta mer plats
  • Har du extra energi med dig så planera för var du tänkt ta det och börja i tid
  • Insup atmosfären vid Strandvägen, Kungsträdgården och förbi Slussen
  • Kolla klockan när du passerar 10 km och se om du håller en fart du har planerat för
  • Sikta in dig på Västerbron men skaffa dig ett mentalt övertag mot bron när du ser den på Söder Mälarstrand
  • Glid över Västerbron och ta emot jublet i Rålambshovsparken och ta sikte mot Stadshuset
  • Från tågstationen och upp till varvningen på Valhallavägen är en tuff sträckning som inte riktigt syns, det går plant eller svagt uppför i flera kilometer
  • Upp på Valhallavägen och ut på andra varvet måste det fortfarande kännas lätt, med 25 km kvar
  • Dags att ta på pannbenet, för efter Valhallavägen börjar den ”ensamma” svängen på Djurgården där det är mindre publik
  • Börja längta in till Skansen, Gröna Lund och tillbaka in på Strandvägen med det publikhav som väntar där vid ca 28 km
  • Spring utmed Strandvägen som på moln och låt dig lyftas fram av publiken hela vägen till du passerar 30 km vid slottet
  • Slussen för andra gången och snart bara 10 km kvar, det är nu det börjar
  • Västerbron ser du som ett fartgupp och kommer ihåg hur lätt det var på första varvet
  • Glid över Västerbron och sikta in dig på att passera 35 km efter Rålambshovsparken och ta sikte mot Stadshuset
  • Nu med 5-6 km kvar är det dags att börja räkna neråt, för det är en tuff sträcka framför oss
  • Ensliga tråkiga Torsgatan måste besegras så längta till svängen vid St Eriksplan, där brukar vara mycket publik och jag tror även det bjuds på druvsocker där om man vill ha det
  • Odengatan upp känns helt okej, för toppen vid Odenplan är nära
  • I nedförsbacken efter Odenplan, ner mot Sveavägen brukar stå en sån där duschbil som en del gillar
  • Ta sikte på en drömskylt en bit efter Sveavägen, skylten där det står 40 km
  • Sväng in på Karlavägen och börja längta på riktigt, bort mot Humlegårdsparken och folkets jubel när du svänger vänster upp på Sergelgatan och bara har 1 km kvar
  • Upp på Valhallavägen och ner igen bakom Stadion för att kunna springa in på Stadion med 250 meter kvar
  • Väl inne på Stadion passeras 42 km och du tar emot folkets jubel när du går in i sista kurvan
  • Upploppet kvar och du är framme, njut av de sista stegen in över mållinjen och du är i mål
  • STORT GRATTIS TILL MÅLGÅNG I STOCKHOLM MARATHON

IMG_2081

Så här såg det ut efter målgång i det kalla och blöta Stockholm Marathon förra året. Jag hoppas på bättre väder i år!

Share Button

Kenth

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *