När jag börjar skriva denna race report sitter jag på Air France flyg AF1462 på några tusen meters höjd på väg hem till Sverige från Paris där jag sprang Paris halvmarathon. Det är perfekt att sitta och skriva en race report på flyget såhär och efter en middag med vin i business class är det extra bra. Men vi tar det från början.

Jag har varit nere i Portugal och jobbat på läger för Springtime i 2 veckor och där har det inte blivit så mycket egen träning. Jag har iofs tränat lite med Musse, Meraf och Johan och det har mest varit distanspass, men jag skulle behöva lite mer fartträning. Så förväntningarna på att det skulle gå bra var inte jättehöga. Men när KLM och Air France sa att de hade fixat en startplats till mig i Paris halvmarathon så kunde jag såklart inte tacka nej.

Det känns som resan började redan i fredags i Portugal eftersom vi hade gemensam middag med gänget på kvällen och innan dess behövde jag packa för taxin kom redan 03:45 och eftersom det ingår i jobbet att vara med på denna sista kväll så blev det inte så många timmars sömn. Musse skulle med samma tidiga flyg så vi delade taxi och första flight till Lissabon. Sen åkte Musse hem till Göteborg och jag fortsatte till Paris. Ett småkallt Paris och jag frös säkert lite extra av trötthet. Men jag tog mig in till stan, hittade mitt hotell strax bakom triumfbågen och checkade in på vindsvåningen med snedtak. Jag mötte upp Michael som varit schysst och hämta ut min nummerlapp eftersom jag kom till Paris med lite ont om tid. Sen hände inte så mycket mer, jag käkade, slappade och somnade men klockan blev ändå runt midnatt.

Klockan skulle ringa 06:15, frukosten skulle öppna 06:45 och jag hade lite tajt med tid för att träffa Michael 07:30. Men jag vaknade tyvärr strax efter 5 och kunde inte somna om, typiskt. Vädret var lite bättre än väntat, det hade regnat men gjorde det inte längre, var inte lika kallt och solen kämpade för att ta sig fram. Jag mötte Michael och vi tog oss till start- och målområdet lite utanför ”riktiga” centrum. Stort och mycket folk, 47000 anmälda och det var tydligen ca 37500 som startade. Med tanke på den tidiga morgonen och lite kyligt så kom vi i perfekt tid till starten som skulle gå klockan 09:00. Det gick snabbt att lämna in överdragskläderna, några minuters uppvärmning och en liten jogg till startfållan. Vi var seedade långt fram tack vare tidigare resultat men det var helt klart mycket folk.

Starten gick och alla löpare drar iväg. Vi som stod långt fram, var kommer alla löpare ifrån? Det känns som jag har flera tusen löpare framför mig. Jag gissar att som vanligt öppnar väl en del löpare för fort. Eftersom jag inte hade någon aning om vad jag skulle kunna göra för tid så kändes det som det kanske gick för snabbt för mig också. Och starten är ju alltid lite så att det är trångt i början och det känns som det går för sakta men när man passerar 1 km så är farten oftast mer än tillräckligt bra. Nu var den nog som väntat strax över 4 min/km, närmare bestämt 4,02 på min klocka. Och med tanke på att trängseln minskar ökar farten automatiskt och andra kilometern gick på 3,43 men det kände jag att det var för snabbt, det skulle jag ju inte klara av att hålla och sänker jag inte farten med en gång så kommer jag få sota för det senare. Så jag sänkte farten och landande in någonstans runt 3,53-3,58 min/km och rullade på. Jag passerade nog 5 km på runt 19:35 och det kändes bra så jag rullade vidare och passerade 10 km på 39:20 som jag räknade om till 3,56 min/km och detta var på loppets klocka.

Det kändes som sagt bra. Lite konstigt med tanke på sömnbrist och inte så mycket egen träning sista veckorna. Men vila sig i form är ju ett beprövat koncept. Jag visste dock att det skulle komma ett par backar sista milen men jag trodde faktiskt inte att de skulle göra att det tog så mycket extra tid. Men hur jag skulle orka hålla farten var en större fråga. För även om jag kanske hade satt 1,30 som ”skamgräns” för min egen del så tänkte jag nog att 1,25 kanske jag skulle kunna göra, eller i alla fall började jag tänka det när jag sprang iväg och märkte att jag hade en fart som låg under 4 min/km. En sluttid på 1,25 innebär ca 35 sekunder över 4 min/km så jag hade ju byggt upp en liten buffert på 40 sekunder första 10 km jämfört med 4 min/km.

Jag rullade vidare och vid 12-13 km kom backen, men dels var det en nedförsbacke precis innan det gick uppför där jag smart utnyttjade löptekniken och gled ifrån några löpare så kunde jag också trippa upp bra för hela backen och jag tror inte jag tappade något nämnvärt. Känslan blir något sämre efterhand men tiderna per kilometer håller sig precis under 4 min/km. Någonstans runt 17-18 kilometer började jag känna att jag dels skulle klara av att hålla okej fart hela vägen och dels kände jag att jag sprang om löpare och hade ett positivt läge jämfört med många andra. Samtidigt är jag lite förvånad över att ett par kilometer vid 18-20 km inte gick snabbare än vad de gjorde för då tyckte jag att jag gick på bra och det gick lite nedför. 20 km passerades och sista långa kilometern var helt platt. Folk omkring mig verkar flåsa och ge järnet och jag kämpar också, men glider ifrån och har en positiv trend jämfört med andra och håller okej in i mål och klockan stannar på 1,23,04. Mot slutat hade jag koll på att det skulle bli under 1,23,30 men att det skulle bli så nära 1,23 trodde jag inte, men jag vet inte om jag hade kunnat ta de sekunderna ändå sista kilometern.

Det känns som jag återhämtade mig snabbt och bra, hade inga krämpor och det kändes som ett enkelt och bra lopp. Det var ett stort lopp med över 37000 löpare som kom i mål, men ändå var det en enkel känsla som att det vara bara att åka dit och springa loppet och åka tillbaka till hotellet, som en träningsrunda på 8 kilometer med träningspolarna. Så jag tog mig tillbaka till hotellet, tog ett bad, packade väskan för utcheckning och gav mig ut på stan i vårsolen. Flyget hem skulle gå 19:45 så jag hade en fri eftermiddag i Paris och gick lite på Champs Elysees. Hamnade på ett ställe jag ätit på tidigare och körde franskt hela vägen med Croque Monsieur, Macaroon och ett glas Champagne. Jag var ju ändå i Paris. Och som vanligt tänker jag på hur enkelt det faktiskt är att åka ner till större städer i Europa över en helg eller weekend och att kombinera det med ett lopp är en grym kombination.