Det finns ganska många sociala långlöpningar i Sverige om man lyssnar sig för lite. Många är nog ganska spontana och följer vissa leder, som t ex idag såg jag att ett gäng var ute och sprang på Sörmlandsleden.

Men igår testade jag en av de mer arrangerade långlöpningarna där det sociala under löpningen men även under kvällen är en stor del av behållningen. Jag sprang Sommartåget som startar i Jönköping och springs till Visingsö förutom ett litet avbrott för båtfärd. Vi började i Jönköping igår klockan 10 och sen sprang vi i olika långa etapper upp till Gränna där färjan gick 16.15. Man behöver inte springa hela vägen utan man följer med så länge man vill. Det fanns en del planerade stopp under vägens gång, bland annat drack vi äppelmust från lokala företagare. Gruppen höll ihop till caféet Grafit Grå vid 18 km och därefter delade vi in oss i lite olika grupperingar och det hela löste sig ganska naturligt. Och eftersom det var så fint väder så var det ingen som hade något emot att vänta på att båten skulle gå i Gränna, så där blev det både glass och dricka innan båtfärden över till Visingsö. Väl framme på Visingsö sprang vi åter i samlad trupp de sista 3 kilometrarna och jag tror att det totalt blir runt 43 km.

Det fanns hela tiden en följebil som stannade till vid depåstoppen om man behövde hämta eller lämna något i sin väska. Väskorna fanns sen på plats vid målet vid Persgården där vi åt mellanmål innan vi fick åka buss till vandrarhemmet. Någon timmes slappande och uppfräschande och sen var det grillbuffé ute i solen till solen gick ner.

Idag var det frukost och båt tillbaka till Gränna där årets deltagare i Sommartåget splittrades upp när alla skulle tillbaka till sitt. Skönt att vi kom iväg i bra tid idag för jag hade två preliminärbokade kunder att springa med idag på eftermiddagen.

Summa summarum var Sommartåget 2015 en bra dag med socialt både under löpningen och resten av dagen, så det kan jag rekommendera.

Depåstoppet vid Grafit Grå efter 18 km!

Marie och Susanne tar täten in i mål vid Persgården på Visingsö!