Snöpulsning

Jaha, så kom snön och vad tycker vi om det? Jo, jag gillar det egentligen, lite riktig vinter. Men jag tänker också som så att snön vill jag ha om jag ska använda den till något, typ åka skidor. Och snö är ju okej, men slask och is kan jag vara utan. Så än så länge är det okej tycker jag.

Idag stod långpass med Running Sweden på programmet och jag tog mig an en grupp som skulle springa 2 timmar i runt 5 min/km eller precis över. Inga problem och inte direkt några trötthetskänslor i benen heller. Det jag dock tänkte på och märkte under dagens runda var att det blir lite jobbigare när det ligger lite snö på vägen, ingen nyhet förstås. Men lite mer i detalj så tar detta lite mer också på höfter och annat när vi måste lyfta benen lite mer och vi också måste klara av små eventuella halkningar. Man kan säkert lägga på 10-15 sekunder per kilometer i snömodden jämfört med om det hade varit snöfritt och torrt. Så om ni är vana vid att hålla en viss fart på era långpass, var inte rädda för att lägga på lite tid nu när underlaget är som det är.

2014-01-11 10.31.35

Här är gänget som sprang runt 23 kilometer på dagens pass på 2 timmar!

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

3 kommentarer

  1. Mari: Ja, om man är medlem. Men man kan förstås prova på några gånger innan man behöver bli medlem gissar jag. Man kan säga att Running Sweden är som ett löpargym, de erbjuder olika löptypiska träningar, allt från långpass och intervaller till att springa i vatten med wetwest till att ha styrenas för löpare inomhus. Kika in på denna sida så ser du vad som erbjuds. http://www.runningsweden.se/club/traningsschema/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *