När något är skrivet i ord är det inte ovanligt att det skrivna ordet är både kaxigt och säljande, även om vi kanske egentligen inte håller med om innehållet och innebörden. Vi måste helt enkelt själva vara tillräckligt smarta för att avgöra om vi vill tro på vad som sägs eller om vi vill kasta det i soptunnan. För vem har inte sett en text på en löpsedel vi inte håller med om, en text i en tidning som hävdar att en viss text är ”bäst” eller att någon berättar om världens bästa löparskor eller liknande.

Om du läser om bästa löparskon, är det då rimligt att det är bästa löparskon oavsett hur du är byggd som löpare eller om du ska springa 100 meter eller 100 kilometer? Om du läser om bästa träningsprogrammet, hur mycket hänsyn tar det till dig och din bakgrund som löpare och är det rimligt att alla löpare olika typer av löpare lyckas bäst med ett och samma träningsprogram? Är det så enkelt att det finns bästa löparskor, bästa löparkläder, bästa löparmaten, bästa träningsprogram och bästa både det ena och det andra, oavsett vem man vänder sig till, oavsett vem som läser texten? Eller bryr man sig som skribent inte, är det bara att verka så ”bra” och säljande som möjligt som betyder något?

Jag tror och hoppas ni är smarta nog att skita i text som skriver något om vad som är ”bäst”. Istället läser ni kanske dessa texter med ett kritiskt öga och funderar på om det om möjligt går att ta med sig något av värde från texten som du kan översätta till din egen situation.

2013-11-22 22.42.03

”Smartaste löparmaten för tuff träning” – finns det en löparmat som är smartast för alla löpare oavsett distans? Tveksamt!

Share Button