Veckans morgonjogg

Ett blogginlägg som jag publicerade tidigare i veckan handlade om att man måste bestämma sig och har man gjort det ska man börjar nu, inte vänta tills i höst, nästa månad eller vad det nu kan vara. Men för att öka chanserna till att det man ska börja eller sluta med verkligen blir av tror jag det är viktigt att hitta förändringar som man själv tror att man har en bra chans att faktiskt genomföra. För att säga att man ska göra något och sedan inte genomföra det, hjälper oftast inte.

Min egen förändring handlade om att jag skulle morgonjogga minst en gång i veckan från och med nu. Och även här tänkte jag att det viktigaste är att jag kommer iväg och gör min morgonjogg, inte vilket distans jag springer eller fart jag håller. Och idag fick jag till min första morgonjogg i min egen förändring. Och det var med blandade känslor kan jag säga. Jag hade inga problem att komma upp, eftersom det både är helg och semester så gick det bra att gå upp vid 8-tiden och komma iväg strax efter. Så det kändes inte så tidigt och det var ljust ute. Men när jag joggade iväg, herregud. Där och då funderade jag på hur de som gillar att springa på morgonkvisten klarar av det. Kroppen var verkligen inte vaken, stilen jag sprang i var säkert mycket sämre än vanligt och det kändes väldigt kantigt och inte alls enligt skolboken. Och jag var stel i nacken och hade svårt att andas, jag kanske skulle druckit lite vatten innan jag stack ut. Men, men, jag joggade iväg och planen var att springa 15 minuter och sedan vända och springa tillbaka.

Någonstans strax innan jag vände, ungefär i höjd med där jag mötte en rullskidåkare, tror jag kroppen och löpningen började fungera lite bättre. Och därefter tyckte jag det var okej och tiden och distansen rann iväg och jag tittade inte på klockan lika mycket som jag gjorde i början. Och helt plötsligt var jag tillbaka och efteråt kändes det okej och jag var redo för frukost. Så i dagens sommarförhållande på helgen gick det bra och nästa vecka är det dags igen. Utmaningen kommer helt klart bli i oktober-november när det är skitväder ute och jag behöver sticka ut strax efter klockan 6 på morgonen för att hinna med. Men där och då hoppas jag att jag har fått in det här med morgonjogg så det går bra det med.

2013-08-03 09.15.45

Efter morgonjoggen var det skönt med liten stund i hängmattan!

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

2 kommentarer

  1. Jag bytte jobb i oktober förra året och var i stort sett tvungen att börja träna på morgonen om jag ville hinna träna överhuvudtaget. De första veckorna var rätt usla, jag är ingen ’naturlig’ morgontränare men efter ett tag släppte det och nu gillar jag faktiskt att träna på morgonen…!

  2. Jag tränarbi princip bara tidigt på morgonen under helger, och det är inte ovanligt att jag kört 15km vid vid halv åtta. Frisk luft , lugnt och skönt :-)

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *