Okej, jag är rätt intresserad av det här med vad man får och vad man värdesätter när man betalar för någonting och det kommer det här inlägget handla om. Innan jag drar igång tar jag några exempel så ni lättare hänger med.
Anmälningsavgiften till ett marathon kan skilja sig ganska mycket beroende på vilken mara det är och priset på till exempel löparjackor kan skilja ganska mycket. I dessa två fall är det ganska naturligt att priset kan skilja en hel del, till exempel beroende på om maran är i New York eller någon mindre stad i Sverige och när det gäller löparjackorna kan vi ju anta att priset till stor del beror på skillnaden i funktion och kvalitet (och märke). Men de två fallen skiljer sig också åt en del, köper man en jacka så får man just bara jackan och det är den man således har betalat för, men köper man en anmälningsavgift till ett marathonlopp får man så mycket mer än bara springa loppet. Man får detaljer som jag tycker bör ingå i en anmälningsavgift till ett marathonlopp, som till exempel tidtagning, vätskekontroller, omklädningsmöjligheter och medalj till fullföljande. Men ofta får man så mycket mer och även om de prylarna eller tjänsterna till viss del är sponsrade så kan jag tänka mig att det också gör att arrangörerna tycker att det rättfärdigar ett högre pris på anmälningsavgiften. Men vill vi egentligen betala ett högre pris på anmälningsavgiften för att få sådant vi kanske inte bryr oss så mycket om?
Jag tänker tillbaka ett antal år på Göteborgsvarvet när jag kommer ihåg hur det kanske började. Tillsammans med nummerlappen fick man också en påse med lite broschyrer men där fanns också ett skavsårsplåster, någon salva och en plastflaska och detta var förhoppningsvis skänkt och inte behövde öka anmälningsavgiften. Men i takt med tiden och kanske med anledning av att löpning och andra konditionsidrotter har blivit mer populära är det också fler som vill vara med och tjäna pengar och vill då höja anmälningsavgifterna, kanske för att man kan, man får deltagare ändå. Men det känns ibland också som att man vill erbjuda en massa extra lull lull för att rättfärdiga den höga anmälningsavgiften man vill kunna ta ut. Jag har till exempel läst om lopp som väldigt tydligt talar om vad som ingår , som till exempel frukost innan start, mat efter mål, förvaring, priser, transporter och med detaljinfo om exakt vad som finns på vätskekontrollerna. Då känns det som man blandar sådant som vi tar för givet ingår i anmälningsavgiften och sådant som vi kanske hellre vill välja själva om vi vill köpa än att det ska finnas med och då också indirekt höja anmälningsavgiften. Och likadant kan det vara när vi åker på träningsläger eller deltar i träningsevent, dvs att man får mer än vad som gjorde att man anmälde sig till det aktuella evenemanget, detta i form av olika produkter, tjänster och rabattcheckar. Och det kan säkert vara så att räknar man i ihop värdet av ordinarie pris på allt det som ingår kanske det blir mer än vad själva evenemanget faktiskt kostar, men naturligtvis har arrangörerna inte betalat det priset.
Så då är frågan, vill vi betala för allt det extra som ingår i en avgift? Vill vi indirekt betala för en frukost innan start (som vi inte vet vad den erbjuder), ett par skor i en modell vi inte hade tänkt köpa eller ett antal rabattcheckar vi aldrig kommer utnyttja? Vad sätter vi för värde på det som bara blir liggandes på hyllan, i garderoben eller skoförrådet och mest samlar damm tills vi försöker sälja det vidare, använder det i trädgården eller rent av slänger det? Och hur mycket billigare skulle evenemangen kunna vara om de inte innehöll den här typen av ”värde” i form av produkter och tjänster?
Eller, är det så att gemene kille och tjej tycker det är jättebra att det ingår en massa extra prylar när man är med på något evenemang, även om det har gjort att priset är högre än vad det hade behövt vara. Man kanske vill bli ”bjuden” på frukost och passa på att utöka förrådet med det som råkar finnas med i paketet från arrangören som vi kanske kommer använda vid något tillfälle? Det är inte ovanligt att man hittar en biljett till ett pastaparty dagen innan ett marathonlopp och det är många som utnyttjar det, men troligtvis har alla varit med och betalat till dessa pastabiljetter. Och kommer detta utökas till att det kommer finnas med biljetter till efterfesten som man då också indirekt har betalat en slant för, oavsett om man vill gå på festen eller inte?
Jag ligger hemma framför Tour de France men drömmer lite om fina vyer utmed Prins Bertils stig.
Vacker bild!
Jag vill gärna ha lull-lullet men tycker inte att det är rimligt att priset höjs om det är lull som arrangörerna inte har betalat för.
Intressant fråga. Jag tänker mer på kostnaden som arrangörerna har för själva arrangemanget än kostnaden för t.ex. medalj, t-shirt, käk. Det är förmodligen betydligt dyrare att stänga av hela Stockholm (eller NY) en dag än att hänga upp plastband i buskar i Månkarbo. Sen är det väl också fråga om utbud-efterfrågan. Så länge tiotals tusen pers är beredda att betala vad det kostar att springa Lidingöloppet kan de ju också ta priset de har.
Suzan: Jag skulle bli förvånad om någon arrangör betalar samma pris för lull-lullet som står på prislappen i butiken. Antingen har de inte betalat något alls eller fått det ganska bra rabatterat, det är min gissning. Men när de brukar berätta vilket värde lull-lullet har räknar de naturligtvis med priset som skulle stått på en prislapp och inte vad arrangörerna själva fått betala.
Snorkkis: Nu tror jag du missade min poäng lite. Jag håller med dig om att ett lopp eller liknande kan ta marknadspriser och ändå fylla sina platser. Och de detaljerna du räknar upp tycker jag är detaljer som ska/bör ingå i anmälningsavgiften. Min fråga är snarare om vi är beredda att betala ännu högre priser för att arrangörer ska lägga till sådant som inte krävs för själva arrangemanget, t ex en rabattkupong på en hotellövernattning, en smörgåstårta till kvällen eller fritt inträde till Gröna Lund, dvs lull-lull som ligger ännu längre från själva arrangemanget än vad medalj, t-shirt och käk gör.
Jag vill ha tidtagning & medalj & finishertröja & dricka vid kontrollerna och gärna en banan när jag går i mål. Beroende på typ av lopp skall även underhållning och jippon bekostas (t.ex. DJ= Frukostar och pastapartyn går fetbort, men är det säkert att arrangörerna betalar för detta? Det brukar lösas via spons, likaså goodies i goodiebags. Jag tror inte arrangörerna betalar för detta (inte heller för rabatter), MEN jag tvivlar inte att det finns arrangörer som tycker dessa guldkanter motiverar en högre anmälningsavgift som sedan dimper rakt ner i klubbkassan. Och det är trist.
Fredrika: Är det så att arrangörerna inte betalar alls för extra lull-lull (utan det helt och hållet är spons) är det ju ännu värre. Då skulle jag vilja betala för det som faktiskt är relevant för eventet, men kunna avstå från lull-lull och få ett avdrag på avgiften.
Men jag inser ju att det är såhär det ser ut överallt. Man paketerar på smarta sätt som ”lurar” oss konsumenter. ::(