Moneghetti inför maran

Stockholm Marathon närmar sig och det märks bland många löpare som ska springa maran. Idag på träningen med Running Sweden märktes det på det sätt att vi körde ett intervallpass uppkallat av marathonlöparen Steve Moneghetti från Australien. Passet har fått hans namn eftersom han ofta körde detta intervallpass inför hans marathonlopp. Intervallerna består av 4*90 sek + 4*60 sek + 4*30 sek + 4*15 sek, hela tiden med lika lång vila som tidigare intervall.

Ett intressant pass som jag inte skulle köra på egen hand och det är ju också mycket tider att hålla reda på. Men intressant hur det kan bli förhållandevis jobbigt på slutet i korta intervaller och enligt dagens deltagare beror det mycket på att vilan också minska väldigt mycket, inte bara själva intervalltiden.

Har du lite fantasitorka när du ska köra ett pass med korta intervaller, testa passet med Steve Moneghetti.

steve-moneghetti

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

3 kommentarer

  1. Hej Kenth! Jag vill börja med att tack för en GRYMT inspererande blogg! Snacka om att man vill ut och springa när man läser dina inlägg.

    Jag har en lite fråga till dig : För en månad sedan så stukade jag min fot. 10 dagar innan min första Halvmara, Gävle Halvmara. Jag genomförde loppet (1.28.23) men har fortfarande så ont att jag inte vågar ut och jogga eller springa. Har du några bra tips på vad man kan göra för att bli bättre så snabbt som möjligt?

    Tack på för hand :)

  2. Helena: Ja, varje vila är lika lång som den intervall man precis sprungit. Annars inga serievilor eller liknande, så själva intervalldelen av passet går väldigt snabbt att genomföra.

    Johan: Kul att du gillar bloggen. Det är denna feedback som gör att man vill fortsätta sitt jobb med bloggen!
    Grattis till en bra tid på halvmaran. Mitt tips är att gå till någon kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast för att kolla upp den. Välj gärna någon som du har/får förtroende för och som kanske springer lite själv (oavsett nivå). Jag brukar säga att det är bättre att snabbt få lite professionell hjälp än att gissa själv och eftersom jag inte heller har någon medicinsk bakgrund vill jag heller inte tipsa för mycket. Naturligtvis är det bra med balansplatta, men det stärker ju mer upp för framtiden än löser ditt befintliga problem. Lycka till!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *