Göteborgsvarvet – Sista minuten tips!

Årets Göteborgsvarv närmar sig med stormsteg och på lördag är det äntligen dags. Jag skrev tidigare ett blogginlägg om lite träningstips sista veckan och nu är det dags för ett blogginlägg med lite mer praktiska och taktiska tips. Jag har sprungit Göteborgsvarvet många gånger så jag hoppas att jag ska kunna bidra med lite värdefull information.

Skor och kläder:

Spring inte i någon utrustning du inte har sprungit med tidigare. När det gäller skorna tycker jag också du ska välja ett par som du sprungit en någorlunda lång distans i tidigare. Att ha testat ett par nya skor några kilometer är inte detsamma som att de nödvändigtvis är lika perfekta att springa med i 21 kilometer. Vilket väder det kommer bli är alltid ett intressant samtalsämne men när det kommer till klädsel så är det mycket vanligare att man klär sig för varmt än tvärtom. Väljer du mellan olika alternativ kan alltså det svalaste alternativet vara att föredra, du kommer trots allt röra på dig under ganska lång tid, så även om det är lite småkallt i startfållan kommer du få upp värmen. Tänk också på de praktiska detaljerna att ha en extra plastkasse med sig att lägga blöta kläder i efteråt. Rent generellt brukar jag försöka tänka mig igenom hela dagen, vad jag kommer behöva för något med mig i väskan för att kunna värma upp, springa loppet, kanske ta på mig en varm överdragströja efteråt, osv. Tänk också på att du får med dig chipet för tidtagning, klockan, kepsen, extra energi eller vad du nu har planerat att ha med dig.

Mat och dryck:

Det är ett halvt marathon och kanske behöver man ladda med lite extra mat och dryck dagarna innan loppet. Jag skulle säga såhär, är du van vid att springa långpass i ungefär den tid du tror du kommer ha på lördag, ja då vet du ungefär hur du brukar behöva göra. Är du inte van vid att springa runt 20 kilometer på träning, ja, då skadar det inte att äta lite extra under torsdag och fredag. Jag brukar försöka äta lite extra på torsdag och fredag, det kan handla om lite större portioner eller ett par mellanmål om man inte är van vid det. Men man behöver inte överdriva och framförallt tycker jag man ska äta en normal portion på fredag kväll och en normal frukost på lördag morgon. Hur man sen väljer att göra under lördagen beror lite på vilken tid man startar och vad man är van vid. En del kanske väljer en sovmorgon, en frukost och ett mellanmål, en del äter en andra frukost och en del äter lunch innan. Mixtra inte för mycket med maten de sista dagarna, ät sådant du vet att kroppen är van vid. Tänk på hur lång tid du vill ha från det att du ätit sista måltiden och din starttid och räkna sedan bakåt för att ta reda på när du måste äta dina planerade måltider. Passa gärna på att dricka lite extra dagarna innan loppet, speciellt om det kommer bli varmt. Har du möjlighet så prova gärna den sportdryck som kommer serveras så du vet att din mage klarar av den. En del är känsliga för olika sportdrycker så det kan vara värt att testat innan.

Sportmässan:

Göteborgsvarvet bjuder på en sportmässa i anslutning till nummerlappsutdelningen och den tycker jag du ska ta dig lite tid att strosa runt på. Men planera gärna ditt besök, för har du möjlighet att vara där under torsdagen eller fredagen så är det lugnare än vad det är på lördag förmiddag, för då är det mycket folk och ganska hektiskt. Vill du handla något så finns också risken att en del börjar ta slut, till exempel kläder i en del storlekar. Sedan tycker jag bara själva känslan gör en del, man vill gärna strosa omkring och känna in stämningen att nu är det dags, nu är det Göteborgsvarvshelg, men samtidigt vill man inte känna att man går omkring på mässan och blir trött i benen. Så har du möjlighet så passa på att besöka mässan på torsdag eller fredag så du slipper känna stressen att allt ska göras på lördag innan start.

Logistik:

Göteborgsvarvet var stort redan när det i många år var runt 35000 deltagare och nu är det ännu fler anmälda. Detta gör att det är mycket folk överallt, det är trångt och allt tar lite längre tid än vad man kanske är van vid eller kan tro. Läs igenom det PM som är utskickat om hur du lättast tar dig till och från Slottskogsvallen, vilka parkeringsmöjligheter som finns, osv. Som sagt, allt tar lite längre tid så planera till exempel dina toalettbesök i god tid och annat som du känner att du måste hinna med innan start. Startfållorna fylls tidigt och är det fint väder kan det vara trevligt att stå där en stund innan, men samtidigt beror det på vädret och hur du själv vill ha det, socialisera med andra eller ladda lite för sig själv. När de första grupperna startat kommer startgrupp för startgrupp flyttas fram så att alla startled kommer fram till startlinjen där löparna får några sista ord från speakern innan startskottet går.

Taktik under loppet:

När startskottet går är det alltid lite hetsigt, speciellt lite längre fram i varje startled, alla vill fram. Lite längre bak i varje startled kan det vara lite lugnare. Väldigt många springer för fort i början för det är ju faktiskt så att i den perfekta världen lyckas de allra flesta bäst om man håller ett jämnt tempo genom loppet, naturligtvis med lite skiftningar i banprofilen. Så ta det lugnt och förivra dig inte i början. Tycker du att första kilometern gick lite långsamt så behöver du inte springa ikapp den ”förlorade” tiden på den andra kilometern, det kan du istället göra under de kommande 5 kilometerna eller de kommande 10 kilometerna. Efter drygt 2 kilometer är du fortfarande kvar i Slottsskogen och du har Säldammsbacken framför dig. Detta är en brant och ganska lång backe som ofta glöms bort när man pratar om backar eftersom broarna får så stort fokus och Säldammsbacken ligger tidigt i loppet när man fortfarande är pigg. Men se till att ta det lugnt uppför backen så att du inte är slut redan efter 3 kilometer, då blir det jobbigt. Efter Säldammsbacken rullar det på lite utför och du kommer också ut från Slottsskogen.

Nu springer vi på lite bredare gator i Majorna och du kan börja sträcka ut och försöka hitta ditt tempo, din rytm. Älvsborgsbron väntar lite längre fram men det är faktiskt så att backen upp till bron är nästan jobbigare än själva bron så tänk på det när du har gjort ungefär 4 kilometer. Väl uppe på bron är det värsta gjort, passa på att njuta lite av utsikten och spring med lite kortare steg uppför bron. När det börjar rulla på nerför igen rullar du på lätta steg över till Hisingen. I den skarpa kurvan brukar det stå ett band som håller igång rätt bra, det gillar jag och kommer ihåg det från år till år. Du passerar en ny vätskekontroll på väg ner till vattnet och glöm inte dricka vid kontrollerna. Hur ofta och hur mycket vi behöver dricka är lite individuellt men tänk på att börja dricka i tid, INNAN du blir törstig, för när du är törstig är det försent.

Nu är vi nere och springer ganska många kilometer vid vattennivån och här är det alltså bara att hålla sin rytm och sitt tempo. Kilometerna flyter förbi och 10 kilometer passeras och det är alltid en skön känsla. Men här kan det också börja bli lite jobbigt, man kanske är van vid att springa runt 10 kilometer på sina träningar och man kanske har sprungit lite fortare än man är van vid eller hade planerat. Men här gäller det att hänga i, se till att du får i dig sportdryck och/eller vatten vid kontrollerna och kämpa vidare. En svacka kan alla ha men man kommer ofta tillbaka. Du närmar dig Götaälvbron och samtidigt som du har en tung bro att ta dig över så vet du att på andra sidan finns både markering för 15 kilometer, en vätskekontroll och mängder med publik. Det motiverar dig uppför backen.

Du är nu inne i hjärtat av Göteborg och det märks på åskådarleden. Du springer i din egen värld, men glöm inte att njuta av publiken. Tycker du att det hejas lite dåligt? Heja lite på publiken själv, se till att få igång dem med någon liten armrörelse och du får väldigt mycket tillbaka från publiken. När du är på väg upp till Götaplatsen möter du också löpare som precis har rundat Poseidon och är på väg ner. Kika lite på dessa löpare när du är på väg upp och tänk på att snart är det din tur att vara på väg ner och titta på dem som är på väg upp. Du svänger in på Vasagatan och har snart bara 3 kilometer kvar. Efter vänstersvängen vid Handelshögskolan börjar en seg liten motlut upp mot Linnéplatsen och här gäller det att bita ihop, tänka på att det inte är så långt kvar. Efter Linnéplatsen är det en liten cykelväg som via en bro leder dig in i Slottsskogen och passeringen 20 kilometer. Det är gott om publik som bär fram dig och du tar fram de sista krafterna för att göra en bra sista kilometer. Ute på Margretebergsgatan kommer sista lilla motlutet men därefter börjar du långspurten som tar dig in på Slottsskogsvallens tartanbana och in i mål.

Grattis, du har tagit dig i mål i Göteborgsvarvet 2013!

västra stranden halmstad 3

Detta är ett blogginlägg i samarbete med Intersport. Jag kommer vara i Intersports monter under fredagen, ser du mig så kom gärna fram och säg ”hej”!

Intersportlogga

Share Button

Kenth

8 kommentarer

  1. Tack. Himla bra läsning. Jag ska nog printa ut inlägget och ta med mig och läsa på en gång extra om banan på fredag kväll!

  2. Bra beskrivning! Springer mitt tredje varv på lördag, ska bli grymt kul! Lycka till!

  3. Toppen och tusen tack! Första gången jag sprang så här långt och
    Din beskrivning av loppet och taktik och målande bilder
    Hjälpte fantastiskt bra!
    Jag kommer definitivt att göra om det här!
    Tack igen : )

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *