A1, A2 och A3

Såg och hörde ni snacket om träning i Vinterstudion idag mellan skidstafetterna? Ganska bra tycker jag och även om det där handlade om längdskidåkning går det väldigt bra att översätta det till löpträning. I stora drag handlar det om att A1, A2 och A3 tränas i olika pulszoner och är bra för olika saker. Men det handlade också om hur viktigt det är att få ihop pusslet mellan de olika typerna av träningspass och inte minst att lägga pusslet så att man hela tiden får tillräckligt med vila mellan passen. För som bekant bryter olika typer av träningspass ner kroppen i olika stor utsträckning och det är vilan mellan passen som bygger upp kroppen. Inom längdskidåkning förstår jag att man lätt använder pulsen som indikation på ansträngningsgrad vilket man också bör göra om man springer i terräng eller på annan plats där det är svårt att använda farten som riktmärke. Men springer man ofta på snäll och förhållandevis platt asfalt tycker jag att man kan använda farten som ett hyfsat riktmärke för ansträngningsgraden.

Väldigt intressant och för egen del också bra att få lite respons på de tankar man själv har i träningsplaneringen inför vinterträningen som snart ska dra igång.Och jag skulle vilja påstå att det spelar ingen större roll vilken distans man springer på, vilken fart man springer i eller hur länge man har sprungit, alla har nytta av att tänka rätt och träna varierat för att för ut mesta möjliga effekt av träningen.

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

4 kommentarer

  1. Självklara grejer egentligen men lätt att glömma bort. kan man lyssna på det i efterhand?
    Det ”svåra” med pulszoner är att man måste ju veta sin maxpuls då. (Väl?)

  2. Ingmarie: Vet inte om det finns på någon play-variant på webben. SVT var det i alla fall. Visst är det optimalt om man vet sin maxpuls. Men jag tror också att man med bara vetskapen om ”A1, A2 och A3” eller liknande kan överföra det till lite känsla. Spring långsamt i lätt snackefart = A1, en ganska jobbig fart, lite långsammare än ditt milpers = A2, snabba intervaller = A3. Detta är absolut inget vetenskapligt bakom mitt lilla försök till definition, mest ett sätt att jag tror att man kan komma ganska långt om man är medveten om skillnaderna. Eller vad tror du?

  3. Hej
    Jag såg klippet på svt.play vinterstudion.
    intressant men inget jag kan använda mig av då jag inte har tränat löpning på ett år:)

  4. Emma: Jag tror att du så snart du börjar löpträna igen har nytta av varierad fart och längd på träningspassen, även om man inte gör det lika ”seriöst”.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *