Sociala pass kan göra dig långsammare

Med tanke på hur ett tidigare inlägg om vardagsmotion tolkades, måste jag börja med att säga något om rubriken för att minska risken för missförstånd igen. Jag tycker sociala pass och allmänt träning i grupp är bra, tro inget annat, men det kan finnas gränser som kommer att framgå nedan.

Runt om i landet poppar det upp en massa olika gruppträningsmöjligheter som gratis eller för en mindre summa erbjuder gruppträning för löpare. I Stockholm har vi t ex Runday, Nike, SATS, TSM, Running Sweden med flera, plus ordinarie löparklubbars träningar. Det som i allra största grad erbjuds är intervaller i någon form och TSM och Running Sweden erbjuder även långpass. Om vi bortser från långpasset och ser till intervallerna så är det nog allra vanligast att intervallerna är tänkta att gå i ”full fart”. Det pratas nog inte så mycket i termer som tröskelpass, tröskelfart eller liknande. Det är ganska naturligt att dessa ”arrangörer” erbjuder intervaller eftersom det är den träningsform som många har svårt att få till själva och den träningsform som man kanske har bästa nytta av att springa i grupp.

Men detta kan också föra med sig vissa konsekvenser för de som gärna tränar i dessa sociala grupper. Om man t ex tränar 4 gånger i veckan och dras till dessa kanske lite roligare och sociala träningar får man kanske med sig 3 intervallpass i full fart och ett långpass i veckan. Men hur bra är egentligen det? Bör man inte variera mer? Bör man inte springa något ”normalt” distanspass? Är det sunt att köra 3 intervallpass i full fart? Sliter inte det lite väl mycket? Vore det inte bättre med lite mer intervallpass i tröskelfart? Jag svarar inte på frågorna utan slänger bara upp dem för att belysa dem och situationen generellt.

Jag tycker till exempel att man borde få med sig normala distanspass och alla intervallpass behöver inte gå i full fart, det sliter för mycket. Om man inte hinner återhämta sig från ett intervallpass innan det är dags för nästa så kanske man inte är lika mottaglig för ett nytt intervallpass vilket kan göra att träningen inte ger så mycket och skaderisken ökar. Jag tror till exempel det är bättre att vänja kroppen i mer tröskelliknande farter som stärker kroppen och vänjer den vid farter som ligger i närheten av tävlingsfart och som dessutom inte sliter lika mycket.

Spring gärna en del med olika sociala grupperingar, men låt dig inte dras med i allt. Tänk på hur din egen totala träningsmängd ser ut, det gör inte de olika träningsgrupperingarna, det måste du göra själv.

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

2 kommentarer

  1. Håller med dig, fler borde se över sina farter och fundera över vad de vill åstadkomma med sin löpning. Är det ”att ha kul, vara social och riskera att bli skadad” så kan absolut tre kräkintervallpass i veckan vara en bra idé´. Men för den som vill bli snabbare och hålla sig skadefri borde alternativet vara ett annat.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *