Spring mycket!

Inte omöjligt att det är en del som går halvt i taket av detta inlägg, men jag tror ändå att det finns en del ”jobbig sanning” i denna fakta. Jag läste om en tjej som sprang sin första mara i Stockholm och gjorde det på 3.27. Vi kan alltid diskutera hur bra resultatet är, som naturligtvis till viss del beror på hennes träningsbakgrund. Men det intressanta var att hon efter lite skadekänningar tidigare under våren kunde börja springa ordentligare sista 10 veckorna. Och nu till väsentligheten, hon sprang varje dag, minst ett pass, under dessa 10 sista veckorna fram till maran. Hur många av oss gjorde det? Och var detta bra för henne, skulle hon kunna nå ett ännu bättre resultat med lite mindre löpträning? Men jag är egentligen inte ute efter att ifrågasätta huruvida hon sprang perfekt antal pass de sista 10 veckorna. Jag är mer intresserad av att det faktiskt inte är fel att springa mycket, till och med varje dag och till och med två pass om dagen. Visst kan det av olika anledningar vara bra att träna annat också, för både hälsans och motivationens skull, men ska man bli bra på att springa måste man springa mycket.

Jag tar också till mig att hon sprang långintervaller varje vecka och tyckte det fungerade bra och gav mycket. Intervaller ger nog både fartträning, men också en viss hårdhet. Det är troligtvis på intervallpassen man kommer upp högst i puls och eftersom intervallerna är ungefär 5 minuter långa ger det säkert också en viss mental styrka.

Vill ni läsa mer om detta hittar ni hela intervjun på maratonbloggen.

Var inte rädd för att bli trött! Du kan alltid gå hem!

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

7 kommentarer

  1. Läste också den intervjun och det väckte många tankar. Kanske okej upplägg för att springa en mara och sedan lägga ner men jag tror inte det är en träningsplan som håller i längden.

  2. Pilla: Nu vet vi i och för sig inget om hur de olika passen såg ut i längd och ansträngning och inte heller om hon ska ”lägga ner” träningen. Det intressanta tycker jag är någon som ”vågar” träna ordentligt med löpning när vi nuförtiden hellre tränar lite allt möjligt för att det ska vara bra. Och det är säkert bra, men 3-4 dagars löpning i veckan och alternativt för resten skulle troligtvis inte ge samma resultat.

  3. Om det antalet km jag springer per vecka är i paritet med de resultat jag gjort eller sämre/bättre kan diskuteras.

    Under förra året och hittills i år har jag ca 38 km löpning i veckan. Låter väldigt lite kanske.
    Trots detta är jag hyfsat nöjd med de resultat jag gjort 37.21 på 10 km, 17,48 på 5 km, 1.24 på halvmaran (tävlat på distansen 2 gånger) och genomfört 1 maraton på 3.17

    Även om jag är hyfsat nöjd tror jag det finns mer att ta av utan att öka träningsmängden särskilt nämnvärt. Fortsätta med kvalitetspassen och inte ha så många ”myspass”
    Detta funkar för mig och har blivit allt viktigare nu närman blivit pappa också

  4. Jag har funderat på det här. I vintras/våras sprang jag mycket för att vara jag – och just nu sitter jag på rumpan, skadad. Inför nästa vinter ska jag lägga om planen lite och variera konditionsträningen mer, med skidor och cykling (även inomhus, huga) för att se om jag kan undvika skador och ändå ha en bra bas att bygga på när vårens löpning drar igång på allvar. Ju äldre jag blir desto mer märker jag hur löpningen sliter och det krävs en massa uppbyggande träning vid sidan av. Så jag tror nog att en bra blandning av kvalitet och kvantitet kan ge riktigt bra resultat – även då om man inte springer alltför mycket under exempelvis lågsäsong.

  5. Mikael: Allt är naturligtvis inte svart eller vitt, men jag tycker att du fått väldigt bra utdelning på din träningsmängd. Poängen var lite att man inte ska vara rädd för att träna mycket.

    Anna: Kan funka, eller, annan konditionsidrott som cykel och längdskidor kan vara ett okej komplement under just lågsäsong. Men som vanligt, man blir bra på det man tränar.

  6. Hennes resultat kan ju även ha att göra med att hon hade Colting som tränare. Tror att många skulle kunna springa bra med honom som PT. Helt klart imponerad och lite avundsjuk på Elin :). Tränar man rätt så funkar det nog med den träningsmängden men det är nog en svår balansgång för att inte bli skadad.

  7. Kristoffer: Jo, man får ju inte bli skadad och visst kan Jonas ha ett finger med i spelet där. Men jag tror inte många hade vågat följa det tuffa schema som innebar löpning varje dag heller.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *