Hur mår din kropp?

Det har nu gått två dygn efter Amsterdam Marathon och kroppen börjar så smått återvända till normalt tillstånd. Eftersom vi alla är olika är det inte omöjligt att vi reagerar olika på ett marathon eller annan långvarig ansträngning. Jag brukar vara öm i vaderna, känna i framsida lår när jag går i trappor och vara lite trött i magen. Är detta normala krämpor? Vad känner ni mest i kroppen ett par dagar efter en längre tuff löpansträngning?

Redan vid halva distansen i söndags började jag känna lite i höftpartiet och det kändes även igår men har gått över till idag. Likaså kände jag lite i triceps efter loppet, men det har också gått över. Det som känns mest är det som krånglade redan innan maran, nämligen vänster vad och baksida höger lår. Jag tror på att man ska röra på sig även om man inte springer. Jag tror också att jag kanske borde ta ett rent stretchpass igen för att om möjligt bli lite bättre i de värsta kroppsdelarna. Sen har jag nog egentligen tänkt att jag ska kunna börja träna igen på onsdag eller torsdag igen och till helgen köra ett lugnare längre pass.

Hur tänker du angående din träning efter till exempel ett marathon?

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

7 kommentarer

  1. Mina vader är ganska oberörda sen maran (min första) i lördags. Värre var det med baksida lår, de var helt trashade efter loppet, men känns bra nu. Vilade 3 dagar, sen blir det lätt jogg resten av veckan.

  2. Coyntha: Ja, gå en del är skönt, det känns alltid lite ”mjukare” efteråt.

    Magnus: Härligt att dina vader klarade sig så bra. Att baksida lår känns är nog inte så ovanligt men skönt att det gick över förhållandevis snabbt. Tror också på att försöka komma igång och jogga och stretcha lite ganska snart efter loppet.

  3. Lättare jogg, korta rundor. Sitta still har jag testat en gång och återhämtningen var inte alls bra då. Massage några dagar senare brukar sitta fint.

  4. Stretch och jogg så fort benen bär. Pga dålig teknik med krossade lår som följd blir det först några stela promenader.

  5. Ousa: Helt min melodi! Massage hade suttit fint, men det får vara, kanske efter New York.

    Helene: Håller med om jogg och stretch. ”Krossade” lår eller i alla fall ömmande lår är nog vanligt, oavsett teknik så att det känns i låren är du absolut inte ensam om. Själv brukar jag stappla mig fram, framförallt i trappor.

  6. Om maran eller ultran har varit prioriterad och loppet blivit lyckat så är det vila efteråt som gäller. Nu är det väldigt varierande hur lång vilan har varit, men upp mot 5 löpfria dagar är det väl i alla fall. Däremot kan det vara bra med lite cykel, promenad eller andra övningar som ger blodgenomströmning i benen. I mitt fall är det oftast framsida lår som har tagit mest stryk.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *