hur vet man att ett träningspass var bra?

Frågan i rubriken växte nog fram under gårdagens träningspass. Och jag kan hålla med om att frågan kan verka dum, men jag funderar lite på den ändå. Visst kan en lugn jogg på t ex 5 km vara bra om det var tanken för dagen eller för passet och då var det ju bra. Och att intervallpass är bra antar man kanske alltid, men varför? Intervallerna kanske gick för sakta så att det inte gav så mycket eller så gick de för fort så att man inte kunde hålla jämnt tempo passet igen och man kanske får sota för det lite i kommande pass. Långpass borde kanske alltid vara bra, eller?

Men när man inte har någon som säger vad man ska träna eller om man ibland hittar på något eget pass, hur vet man då att det är bra? Är det så enkelt att blev jag trött så var det bra? Eller att all träning är bra träning? Ja, kanske det, men kunde samma tränings gjorts bättre med lite modifikation när det gäller t ex tempo, distans eller vila i passet?

Jag tror att jag har läst att en del tycker att tränar man 1-2 ggr i veckan så kan man behålla sin kondition, form eller prestationsnivå, men vill man bli bättre måste man träna minst 3 ggr i veckan. Detta är naturligtvis en lite konstig regel och vem gäller den för? Är du helt nybörjare på att springa tror jag säkert man blir bättre på 1-2 pass i veckan. Och vad är det som säger att jag blir bättre om jag tränar minst 3 ggr i veckan? Passen jag tränar kanske är fel utformade och genomförda för att jag ska bli bättre. Då kanske det till och med kan vara så att jag inte blir bättre även om jag tränar t ex 5-6 ggr i veckan, och det vore ju synd.

Hur går era tankar kring bra träningspass som faktiskt ger något? Som faktiskt gör er till en bättre och snabbare löpare i längden?

En funderare går på stranden

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

3 kommentarer

  1. Många funderingar som får en att tänka till lite extra.

    Du har rätt i att man kanske aldrig vet riktigt om ett träningspass har varit bra.
    För mig känns det bra när jag har genomfört mina planerade träningspass under veckan. Den stora frågan är om passen är rätt utformade för att jag ska utvecklas.

    Inte direkt så att jag har råd med en personlig tränare som kan utforma programmen. Man får försöka hitta sig en egen stil och hoppas och känna efter om det blir bra.

    Det jag definitivt tror på är mer vila. Ofta kanske jag kör på extra och då sliter mer på kroppen än bygger. Den ekvationen tycker jag är ännu svårare.

  2. Som absolut nybörjare får man ju en fantastisk utveckling på två pass i veckan innan man når en platå! Dina tankar tror jag många av oss går och funderar på. Många av oss har begränsat med tid till träning och hur man bäst lägger upp passen för bästa effekt är en evigt debatterad fråga på många löparforum, de flesta program utgår ju från mängdträning som bas som sedas toppas med kvalitétspass men hur ska man göra om man har begränsat med tid?

    jag kör mycket fartlek och progressiva pass, mera sällan rena intervallpass. Jag försöker hålla hyffsad fart på de flesta a mina pass, dessutom verkar jag inte riktigt tåla mera mängd, och tiden för det finns inte heller.

    Jag följer inget program och kör mycket spontant, jag vill gärna bli trött på mina pass, jag vill gärna att det ska vara kul och lustfyllt och jag vill ha lite omväxling, då har jag en bra träningsmix!

  3. I normala fall försöker jag få till ett intervallpass, långpass i ca 5 min/km fart, ett snabbdistans ca 7-8 km och ett lugnare återhämtningspass.

    Det blir nog lite mer mängd i vinter inför maran i maj.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *