Pulsbaserad fartlek

Första passet efter resan blev en pulsbaserad fartlek, helt oväntat faktiskt. Men efter en utflykt blev det lite ont om tid innan DN-galan och då hittade jag på den pulsbaserade fartleken eller pulsbaserade intervallerna kanske jag ska kalla det. Ni som kan det här med pulsbaserad träning får gärna ge era kommentarer på passet för själv har jag faktiskt ingen aning om det går bra att träna på detta sättet.

Planen var i grova drag att köra uppvärmning och nerjogg i lugn fart under en viss pulsnivå. Däremellan tänkte jag köra 5 stycken 3-minutersintervaller i ett visst pulsintervall med 1 minuts gåvila. Uppvärmningen höll jag under 140 i puls. Intervallerna ville jag ha mellan 160 – 170 i puls. Fråga mig inte varför jag valde det pulsintervallet, det bara lät lagom. Nerjoggen var jag mer anfådd än uppvärmningen så nerjoggen höll jag under 150 i puls.

Passet gick som helhet ganska bra och enkelt. Men det blir ju också så när pulsen bestämmer farten, bra eller dåligt, jag vet inte. Efter ett par minuter in i en intervall låg jag kanske på 170 i puls och då fick jag ju sänka farten för att inte gå över 170 i puls som jag satt som övre gräns. I ett vanligt intervallpass hade jag ju snarare försökt hänga i med samma fart hela intervallen, men idag blev det ju som så att jag sänkte farten när det började bli jobbigt (pulsen uppe i 170). Det kan ju nästan låta mesigt.

Är detta ett okej sätt att träna intervaller på? Eller ska man köra på tid och fart när det gäller och låta pulsen påverka andra pass istället?

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

4 kommentarer

  1. Jag tror att det beror på syftet. Pulsbaserat är nog väldigt bra för att bygga upp konditionen sakta men säkert med minimal risk för att överanstränga kroppen i början innan hjärtat kommit i form.

    Men sedan tror jag att det pulsbaserade kan få motsatt effekt – vid intervaller måste jag köra den första i överfart för att nå min ”målpuls” och drar då på mig mjölksyra som jag sedan får släpa på i de kommande intervallerna vilket sänker farten.

    Det blir väldigt jobbigt men jag blir inte snabbare och definitivt inte tekniskt bättre löpare av att springa med syran sprutande ur öronen i 5:30-tempo… möjligen ger det ett starkare ”pannben”.

    För mig känns det som att den pulsbaserade träningen i första hand tränar hjärtat men inte nödvändigtvis ger mig bättre tider i loppen, i vart fall inte på kortare sikt.

    Men man kanske inte ska vara så kortsiktig?

    Du är väl typ 30-40 och vältränad så din teoretiska maxpuls borde nog vara kring 190-195? (210 minus halva din ålder)

    För mig är min tröskelpuls ca 170 (börjar flåsa mer) och vid 180 drar jag på mig ganska mycket mjölksyra om jag kör mer än 30 sekunder på den nivån.

  2. Roger: Tack för sunda och bra åsikter. Jag håller med, men jag kunde inte sätta ord på det själv. Intervallerna är ju til för att man ska bli snabbare eller att bli bättre på att hålla en viss fart, inte en viss puls.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *