Halvlång distans på bana

Idag är det söndag och för många löpare är det antingen dagen för långpass eller dagen för vila efter gårdagens lopp. För mig skulle det bli ett längre distanspass, inte så långt som långpass, men längre än vanlig distans.

Sara skulle bort till Sannarps IP och jag hade ingen bra plan på var jag skulle springa och jag ville ju gärna ha lite koll på farten, så jag hängde med. Som ultralöpare får man inte vara rädd för att mala varv efter varv, efter varv, efter varv, efter varv, snark…

Polarn sa att han kör sina långpass på runt 5 min/km. Jag tycker det är lite långsamt och har svårt att göra det om jag springer själv. Jag tänkte i alla fall att jag skulle köra igång och försöka ligga runt 4.45 – 5 min/km och komma upp i ca 15 km. Jag körde igång och inte helt oväntat blev det lite fortare än tänkt. Kilometrarna tickade iväg en efter en och de låg mellan 4.30 – 4.45 min/km. Jag tänkte också att jag skulle lägga in snabbare kilometrar en bit in passet som jag fått tips om. Jag skulle försöka köra kilometer 9 och 10 i 4 min/km. Jag gjorde det och de gick på 3.58 och 3.55 min/km. Efter det gick jag 50 meter och pustade ut innan jag joggade igång igen och då hamnade jag snabbt in i ca 4.30 min/km fart igen. Jag kände att jag behövde tvinga mig själv till en lägre fart och kilometer 13 och 14 gick på bekvämliga ca 4.50 min/km vilket var bra för kilometer 15 skulle jag köra snabbare igen. Den var egentligen inga problem och gick på 3.49 min/km. Det blev sen en 16:e avslutningskilometer i runt 4.30 min/km.

Summa summarum kändes det väl okej. Men jag är inte direkt snabb. Jag blir lite trött, eller för trött, när det går strax under 4 min/km. Jag kanske är uthållig och det är ju bra, men för att tiderna ska bli okej behöver man vara ganska snabb också. Det är inte lätt det här!

Share Button
Publicerat den
Kategoriserat som Inlägg

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *