Inom ramen för mitt samarbete med KLM var jag och några andra ”influencers” bjudna till Amsterdam i fredags där ett studiebesök hos KLM med ett späckat schema för dagen väntade. Jag hade möjlighet att åka ner redan i torsdags så jag fick en dag extra i Amsterdam och på så sätt fick jag också in en hotellnatt och resan kändes lite mer komplett. För en utlandsresa innehåller ju olika delar för att bli en helhet och där är ju resan, dvs flyget och boende, dvs hotellet, två stora delar. Jag testade nu ett vad jag tror är ett relativt nytt hotell, citizenM, som också finns i t ex New York, London och Paris och är ett boutiquehotell som ligger vid Schiphol Airport. Hotellet kändes lite som ett lyxigt vandrarhem där rummen var små, men med en bra säng och där fokus låg på de gemensamma utrymmena som lite olika inredda vardagsrum där alla kunde hänga och träffa nytt folk om man kände för det.

Jag åkte ut lite tidigare till Arlanda för att hinna med en frukost i loungen innan flyget och sen hann jag jobbfixa lite på citizenM innan min kollega dök upp från sina möten och vi åkte in till Amsterdam. Amsterdam är ju en mysig stad och strosa omkring i och det slog mig faktiskt att detta var första gången jag var där utan att jag skulle springa ett lopp, lite lustigt. Efter fika, mer strosande och middag landade vi tillbaka på hotellet för några timmars sömn innan vi mötte upp resten av gänget och den späckade fredagen kunde börja.

Jag har länge, långt innan mitt samarbete med KLM började, gillat att vara på flygplatser för jag har en tanke som säger att antingen ska man iväg på något kul eller så har man varit iväg på något kul, så rimligtvis borde man vara glad på flygplatser, men visst kan jetlag och någon försening ändra lite på humöret, men det är i alla fall min grundinställning.

Informationen för dagen började med information om Schiphol Airport som är en av de största flygplatserna i Europa och fortsätter att växa och ta nya steg på listan. Nya flygbolag och nya destinationer tillkommer och flygplatsen behöver byggas ut. Men det var också intressant att höra vilken stenkoll de har på statistiken över oss passagerare, hur många som ska resa vidare och vilka sträckor som ofta hänger ihop och hur de kan planera gaterna för att transitsträckan ska bli så kort som möjligt. Men flygplatsen jobbar också mycket med att göra flygplatsen så bra och trevlig som möjligt för de som är där lite längre tid. Visste ni t ex att det finns hotell inne på flygplatsen som man kan boka i 4 timmar och längre och man kan också hyra ett duschrum för en timme och man vill passa på att fräscha till sig lite. Och även business loungerna byggs ut och kommer bli ännu bättre med fokus på att göra resan så bekväm som möjligt. Schiphol Airport fyller förresten 100 år i år, inte illa.

Schiphol Airport

Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

Hotel Schiphol Airport

MOET Schiphol Airport

KLM Schiphol Airport

Nästan lika gammalt är flygbolaget KLM som i år är 97 år och helt naturligt jobbar de tajt ihop med Schiphol Airport och det märks att de har gemensamma tankar om oss resenärer. Efter en rundvandring på Schiphol och en liten paus i KLM crown lounge åkte vi vidare till KLMs huvudkontor och där började vi med information om business class och där kom en fras som jag tyckte var väldigt bra som direkt satte sig på minnet och det är att KLM ser inte oss som deras kunder eller passagerare, de vill se oss som sina gäster. Och helt plötsligt blir det ju naturligt att man tar hand om sina gäster på bästa sätt och flygresan blir inte bara något som tar oss från A till B utan en del av den totala upplevelsen. Och i upplevelsen på flyget så är det ju allt från incheckning, till porslin och mat ombord och inte minst vilket serviceminded bemötande gästerna får. Jag tycker det är rätt bra. Det rimmade också bra med nästa informationsdel som var hur de jobbade med att ta emot frågor och funderingar från resenärerna via olika sociala medier. Vi avslutade dagen med att åka till en hangar där de servar flygplanen och för att gå in i ett flygplan och se lite olika delar som man inte har möjlighet till i vanliga fall eller vad sägs om cockpit eller se flygvärdinnornas och flygvärdarnas privata utrymme och deras sängar.

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Headquarter Amsterdam

KLM Hangar Amsterdam

Sen var det dags att bege sig till lite olika gater för att åka hem igen efter en väldigt rolig och informativ dag. Det jag också tänkt på, både innan fredagen men också nu efteråt, är hur bra och värdefullt det är för båda parter i ett samarbete att man faktiskt visar och berättar lite mer om sin verksamhet, jag tror det är bra och roligare för båda parter. Och ja, det blev en del löparsnack också, speciellt med norskan Trude som jag träffat ett par gånger innan vid olika marathonlopp.

Share Button