Tips inför Göteborgsvarvet

För några år sedan skrev jag ett blogginlägg på uppdrag av Intersport som fick en fin uppmärksamhet och spridning och jag har träffat löpare långt efter blogginlägget skrevs som tackat så mycket och säger att det hjälpte dem. Naturligtvis jättekul att höra och inför årets Göteborgsvarv tänkte jag uppdatera denna typ av blogginlägg, som i grova drag handlar om olika delar av Göteborgsvarvet och hur man kan tänka rent taktiskt när man springer Varvet.

Jag har sprungit Göteborgsvarvet vad jag själv skulle kalla väldigt många gånger och tycker mig själv ha en rätt bra grund för att kunna skriva lite tips. Utan att gå in på hur många gånger jag sprungit så var det längesen jag såg mig själv som “nybörjare” med några få Göteborgvarv i benen.

Skärmavbild 2017-05-18 kl. 21.23.52

 

Skor och kläder:

För det första, spring i kläder och skor som du sprungit i tidigare, gärna någon längre distans och inte bara en kortrunda för att känna på prylarna. Skor kan faktiskt göra fötterna lite mer ömma efter 15-20 km än efter 5 km och likaså kläder. Vädret påverkar såklart val av klädsel och vädret på Varvet brukar vara ett vanligt samtalsämne på mässan. Du har säkert bra koll på vilka kläder du gillar att springa i, men väljer du mellan två alternativ så brukar det svalaste alternativet vara att föredra, det blir ofta varmare än man tror när man kommer igång i löpningen. Tänk också på dina accessoarer som t ex keps, glasögon, klocka, om du behöver förvaring till någon extra energi eller vad det nu kan vara. Du kan också tänka lite extra på hur du ska göra med kläder innan och efter loppet och den lilla logistiken med det. Nu ser det ju ut att bli ganska fint väder på lördag och faktiskt brukar Varvet ha ganska mycket tur med vädret.

Mat och dryck:

Mat och dricka kan vara intressant för några och mindre intressant för andra, det beror nog helt enkelt vad man är van vid. Behöver man ladda något extra för 21 km eller inte? Som sagt, vi är alla olika och är man van vid att inte ha någon extra energi på sina långpass på 20-25 km så kanske man tycker att man inte behöver det nu heller. Men jag tror att många kan ha nytta av att äta lite extra under fredagen och även drick mer än vanligt, speciellt eftersom det ser ut att bli ganska varmt på lördag eftermiddag. På lördag får man tänka till lite själv, för nuförtiden är ju starten så utdragen, jag kommer ihåg när alla startgrupper var iväg efter mindre än en timme och då gick första start klockan 15.00. Men på senare år har mycket ändrat sig. Ät och drick sånt som du är van vid och på lördagen väljer du kanske två frukostar eller en frukost och lite mellanmål, allt utifrån när du startar och vad du är van vid. Om du har egen energi med dig under loppet så välj gärna ett varumärke som du testat tidigare och vet att din mage klarar av.

Sportmässan:

Göteborgsvarvet har numera flyttat in sin “expo” till svenska mässan vid Liseberg. Det är också där man hämtar sin nummerlapp. Jag gillar expon av detta slag, speciellt de utomlands vid de stora maratonloppen men för att vara i Sverige så är Göteborgsvarvets mässa riktigt bra. Men det är mycket folk, så försök gärna gå dit en tid du tror att det är lite mindre folk. Man kan handla en massa till lite bättre priser om man vill det men man kan också bara strosa omkring och titta, känna in stämningen och ladda lite mentalt. Du kanske stöter på lite andra löpare som du känner igen. Så ta chansen att lägga lite tid på mässan om du känner för det, det är mer än en nummerlappsutdelning.

Logistik:

Göteborgsvarvet var stort redan när det i många år var runt 35000 deltagare och nu är det ännu fler anmälda. Det blir alltså lätt trångt och mycket folk överallt. Läs igenom PM och planera var du kan ställa bilen, vilka spårvagnslinjer som kan passa för dig och gå på toaletten i god tid eller passa på att lämna ett “bidrag” när du ser en bajamaja. När det börjar bli dags för stat så fylls startfållorna på fort, speciellt om det är fint väder. Läs på hur det fungerar med startfållorna och vill du jogga lite som uppvärmning så gör det innan du hoppar in i startfållan, för där brukar vara knökat med folk. Socialisera med dina medlöpare och önska varandra en bra dag på Göteborgs gator innan startskottet går.

Taktik under loppet:

När startskottet går är det alltid lite hetsigt, speciellt lite längre fram i varje startled, alla vill fram. Lite längre bak i varje startled kan det vara lite lugnare. Väldigt många springer för fort i början och lyckas inte hålla samma fart hela vägen, även om ett jämnt tempo är att föredra. Så ta det lugnt och förivra dig inte i början. Tycker du att första kilometern gick lite långsamt så behöver du inte springa ikapp den ”förlorade” tiden på den andra kilometern, det kan du istället göra under de kommande 5 kilometerna eller de kommande 10 kilometerna. Efter drygt 2 kilometer är du fortfarande kvar i Slottsskogen och du har Säldammsbacken framför dig. Detta är en brant och ganska lång backe som ofta glöms bort när man pratar om backar i Göteborgsvarvet eftersom broarna får så stort fokus och Säldammsbacken ligger tidigt i loppet när man fortfarande är pigg. Men se till att ta det lugnt uppför backen så att du inte är slut redan efter 3 kilometer, då blir det jobbigt. Efter Säldammsbacken rullar det på lite utför och du kommer också ut från Slottsskogen och därefter passerar du 3 km.

Nu springer vi på lite bredare gator i Majorna och du kan börja sträcka ut och försöka hitta ditt tempo, din rytm. Älvsborgsbron väntar lite längre fram men det är faktiskt så att backen upp till bron är nästan jobbigare än själva bron så tänk på det när du har gjort ungefär 4 kilometer. När du kommer ut på själva bron är det värsta av stigningen redan gjord, så passa på att njuta lite av utsikten. När det börjar rulla på nerför igen rullar du på lätta steg över till Hisingen. I den skarpa kurvan efter att du svängt av från själva bron brukar det stå ett band som håller igång rätt bra, det gillar jag och kommer ihåg det från år till år. Du svänger ner mot vattnet och passerar en ny vätskekontroll, glöm inte dricka vid vätskekontrollerna. Hur ofta och hur mycket vi behöver dricka är lite individuellt men tänk på att börja dricka i tid, INNAN du blir törstig, för när du är törstig är det försent.

Nu är vi nere och springer ganska många kilometer vid vattennivån och här är det bara att hålla sin rytm och sitt tempo. Kilometerna rullar på och 10 kilometer passeras och det är alltid en skön känsla, nästan halva loppet är gjort. Men här eller strax efter kan det också börja bli lite jobbigt, man kanske är van vid att springa runt 10 kilometer på sina träningar och man kanske har sprungit lite fortare nu på loppet än vad man är van vid eller hade planerat. Men det gäller det att bita ihop, se till att du får i dig sportdryck och/eller vatten vid kontrollerna och kämpa vidare. En svacka kan alla ha men man kommer ofta tillbaka. Du närmar dig Götaälvbron och samtidigt som du har en tung bro att ta dig över så vet du att på andra sidan finns både markering för 15 kilometer, en vätskekontroll och mängder med publik. Det motiverar dig uppför backen så bit ihop, trippa uppför backen och njut av utsikten på toppen.

Du är nu inne i hjärtat av Göteborg och det märks på åskådarleden. Du springer i din egen värld, men glöm inte att njuta av publiken. Tycker du att det hejas lite för dåligt? Heja lite på publiken själv, se till att få igång dem med någon liten armrörelse och du får väldigt mycket tillbaka från publiken. Du passerar Kungsportsplatsen och är snart på väg upp till Götaplatsen, då möter du också löpare som precis har rundat Poseidon på Götaplatsen och är på väg ner. Kika lite på dessa löpare när du är på väg upp och tänk att snart är det din tur att vara på väg nerför och titta på dem som är på väg upp. Du svänger in på Vasagatan och har snart bara 3 kilometer kvar. Efter vänstersvängen vid Handelshögskolan börjar en seg liten rackare upp mot Linnéplatsen och här gäller det att bita ihop, tänka på att det inte är så långt kvar. Efter Linnéplatsen är det en liten cykelväg som via en bro leder dig in i Slottsskogen och passeringen 20 kilometer. Det är gott om publik som bär fram dig och du tar fram de sista krafterna för att göra en bra sista kilometer. Ute på Margretebergsgatan kommer sista lilla backen men därefter börjar du långspurten som tar dig in på Slottsskogsvallens tartanbana och in i mål i Göteborgsvarvet 2017.

Grattis till en fin prestation! Fira nu ordentligt!

Share Button

Kenth

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *